Vaihde: 010 328 1000

Service Desk: 010 328 1010

Digitalisoi ja kasva. Tai kuihdu pois.

Julkaistu: 03.11.2020

Aiheet: Blogi . Logistiikka / Teollisuus

« takaisin lemonnews etusivulle

Jakke Vyyryläinen

Jakke Vyyryläinen

Olen Lemonsoftin myyntijohtaja. IT-alalla olen toiminut 20 vuotta, josta valtaosan toiminnanohjauksen ja PK-yritysten liiketoiminnan kehittämisen parissa. Erityisesti tuotannolliset ja tukku-toimialan yritykset ovat lähellä sydäntäni. Haluan löytää yrityksille ratkaisuja, jotka auttavat heitä kehittämään omaa liiketoimintaansa ja menestymään. Ratkaisulähtöisyys ja toimintojen jatkuva kehittäminen ja ovat kiinnostukseni kohteet. Vapaa-ajalla minut löytää raskaan raudan ja raskaan rockin parista. Hyvä ruoka on myös tärkeä asia – viihdyn keittiössä, niin lieden ja uunin kuin ruokapöydänkin ääressä.

Tilaa uutiskirje!

digitalisaatioKulunut puoli vuotta on osaltaan näyttänyt toteen sen, mitä olen itse olettanut jo pitkään. Ne yritykset, jotka haluavat olla olemassa ja kukoistaa vielä 2025 uskaltavat, investoivat, kehittävät ja myös menestyvät. Nyt ja tulevaisuudessa, suhdanteesta huolimatta. On toki myönnettävä, että tiettyjä toimialoja korona ja sen leviämisen ehkäisemiseen tähtäävät rajoitukset ovat kohdelleet karummin, mutta kyllä kevään ajalta löytyy hienoja menestystarinoita myös niiltä toimialoilta, joille asetettiin tiukkoja rajoitteita. Kyse on vain halusta ja kyvystä kehittyä ja uudistua.

Käytän todellisen elämän esimerkkinä kahta hyvin tuntemaani kuntosalia. Kun Suomi ”pysäytettiin” maaliskuun puolivälissä kiskaisemalla hätäjarrusta oikein kunnolla, toinen saleista laittoi ovet kiinni kahden kuukauden ajaksi. Toinen sen sijaan siirtyi 24/7 aukioloon, jotta kävijöillä olisi entistä vapaampi aikataulu treenata. Samalla pyyhkeet tuli talon puolesta ja luonnollisesti desinfiointiin kiinnitettiin entistä enemmän huomiota. Noh, kuinkas kävi? Jälkimmäinen teki keväällä ennätyskuukausia ja muutenkin asiakasvirta jatkui tasaisena. Ensin mainittu sen sijaan kituutteli kevään ja kesän ja aloitti nyt syksyllä uuden omistajan voimin. Omistajanvaihdoksen myötä toimintaan tuli uutta virtaa ja nyt kävijämäärät ovat hyvässä kasvussa.

Sama pätee oikeastaan mihin toimialaan tahansa, myös teollisuuteen. Sellainen yritys, joka haluaa kehittyä ja kehittää toimintaansa tulee menestymään jatkossa. Sen sijaan yritys, joka vain jumittaa nykytilanteessa, tulee väistämättä kuihtumaan. Jos toiminta on perustunut vain hehkulamppujen valmistukseen ja on yksin pyristelty energiansäästöä ja uutta teknologiaa vastaan, tehdashallissa on nykyään hiljaista. Pahimmassa tapauksessa kuihtumisen lopputulos on konkurssi tai toiminnan loppuminen. Toinen mahdollinen skenaario on, että kuihtunut yritys tulee ostetuksi alihintaan. Ja ostajana on todennäköisesti yritys, joka on kehittänyt toimintaansa aktiivisesti suhdanteesta huolimatta.

Seurasin taannon Postin verkkokauppaseminaarissa Petri Rajaniemen keynote-puheenvuoroa. Hän käytti sotien jälkeisestä teollisesta Suomesta nimitystä ”nippu-uitto-suomi”. Nippu-uitolla hän viittasi siihen, että yli 50 vuoden ajan Suomessa oli koko ajan yksi vahva veturi (sotakorvaukset, idänkauppa, paperiteollisuus, Nokia), joka veti muita perässään. Isotkin yritykset olivat osana tukkinippuja ja jokin iso yksitäinen tekijä tai toimija oli veturina.

Tätä maailmaa ei enää ole. Jos mietitään kulunutta 2000-lukua tähän asti, kärjistäen voidaan sanoa, että on menty, Alangon sanoin, ”kriisistä kriisiin vakain askelin”. 9/11, euro, sosiaaliset mediat, kosketusnäyttö, finanssikriisi, verkkokauppa, pakolaisaalto, Brexit, korona - lista yritysmaailmaan ja talouteen vaikuttavista isoista asioista tuntuu loputtoman pitkältä. Kuluneesta 2000-luvusta Rajaniemi käyttikin termiä ”koskenlasku-suomi”. Jokainen yritys on yksittäinen tukki tyrskyävässä koskessa ja vastaa itse omasta menestyksestään.

Ajattelu muuttuu vain kyseenalaistamalla nykyinen ajattelu? Filosofinen lause, mutta siihen kiteytyy paljon viisautta. Jos yritys haluaa kasvaa ja olla olemassa ensi vuonnakin, sen täytyy kehittyä. Otan esimerkiksi maailmalta Peugeotin, jonka suurin osa tuntee autovalmistajana. Harva tietää, että yritys on perustettu jo vuonna 1810 ja oli alkuun metallifirma, tehden mm. sateenvarjojen runkoja ja sahanteriä. 1840-luvulla tuotevalikoima laajeni kahvi-, suola- ja pippurimyllyihin. 1880-luvulle tultaessa Peugeot alkoi valmistaa polkupyöriä ja ensimmäinen polttomoottorikäyttöinen auto valmistui 1890. Maailmansotien aikana valmistus keskittyi armeijan tarpeiden mukaisesti panssareihin ja lentokonemoottoreihin, kunnes 1940-luvun lopulla palattiin taas autoihin. Peugeotilla on selkeästi kysenalaistettu sen hetkinen toiminta useaan kertaan ja on aina haettu ja kehitetty uutta.

Sama pätee mihin tahansa suomalaiseen teollisuusyritykseen. Valmistus- ja metallin työstöosaamista on paljon ja ollaan ylpeitä siitä, miten hyviä ollaan sorvaamaan. Osaamisesta pitääkin olla ylpeä, mutta samalla pitää miettiä onko tuotteille kysyntää tai ohjataanko koko tilaus-toimitus -ketjua fiksusti. Liian usein ei, keskitytään vain sorvaamaan.

Mihin sitten pitäisi keskittyä, paitsi tietysti sorvaamiseen? Helppo ja yleispätevä vastaus on, että pitää ajatella isommin. Mutta se on hankalaa, kun on kiire sorvata. Liian monelta suomalaiselta yritykseltä (minun käsitykseni mukaan) puuttuu tavoite ja suunnitelma, miten tavoitteeseen pääseen. Don’t get me wrong, ”haluan olla oman maakuntani paras sorvaamo” on varmasti hyvä tavoite, mutta sillä ajattelulla harvoin kasvetaan tai kehitytään maakunnan ulkopuolelle.

Kasvu on aina hankalaa, eikä Suomen monimutkaiset käytännöt esimerkiksi ihmisten palkkaamisessa helpota kasvua yhtään. Silti toiset yritykset kasvavat nopeasti ja kannattavasti. Uudenlainen ajattelu on myös hankalaa, mutta silti Peugeotin kaltaiset yritykset ”luovat nahkansa” uudelleen ja uudelleen. Mitä he tekevät toisin?

Väitän, että kasvuyritykset erottuvat siinä, että heillä on suunnitelma tai suunnitelmia, mistä ja miten kasvua haetaan. Jos yksi kasvun suunta ei tärppää, niin heti on muitakin vaihtoehtoja. Kasvuyrityksillä on myös yleensä kova halu kehittää omaa toimintaansa ja Lean-ajattelun mukaisesti minimoida hukkatyö. Mitä tehokkaammin jonkin prosessin voi laadukkaasti hoitaa, sitä vähemmän on tyhjäkäyntiä ja sitä myötä hukkatyötä. Jos jokaisen tehdyn tunnin voi laskuttaa, kassa ja kannattavuus kiittävät. Ja kun kassassa on joustoa, on mahdollisuus investoida ja kehittää toimintaa edelleen. Positiivinen pyörre on käynnistynyt.

Neljännen teollisen vallankumouksen maailmassa digitalisaatio on tullut jäädäkseen. Miksi siis edelleen lähetellään paperilaskuja tai tulostellaan työmääräimiä? Miksi sama tilaus kirjataan ostajan ja myyjän toimesta, pahimmillaan useaan kertaan? Miksi touhutaan edelleen paperisten keräilylistojen kanssa? Nämä kaikki asiat on voitu tehdä digitaalisesti jo pitkän aikaa.

Haastankin sinut ajattelemaan liiketoiminnan kehitysta jatkuvana prosessina ja investoimaan siihen. Menestyvät yritykset voivat kehittää ja kehittyvät yritykset menestyvät aina, ajasta ja suhdanteesta huolimatta.

Kumpi kuntosali sinun yrityksesi haluaa olla?



Oletko hankkimassa ensimmäistä toiminnanohjausjärjestelmää? Kenties vaihtamassa vanhaa uuteen ja ehompaan?

Jätä yhteydenottopyyntö, niin otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian.

Ota yhteyttä

« takaisin lemon news etusivulle

Jakke Vyyryläinen

Jakke Vyyryläinen

Olen Lemonsoftin myyntijohtaja. IT-alalla olen toiminut 20 vuotta, josta valtaosan toiminnanohjauksen ja PK-yritysten liiketoiminnan kehittämisen parissa. Erityisesti tuotannolliset ja tukku-toimialan yritykset ovat lähellä sydäntäni. Haluan löytää yrityksille ratkaisuja, jotka auttavat heitä kehittämään omaa liiketoimintaansa ja menestymään. Ratkaisulähtöisyys ja toimintojen jatkuva kehittäminen ja ovat kiinnostukseni kohteet. Vapaa-ajalla minut löytää raskaan raudan ja raskaan rockin parista. Hyvä ruoka on myös tärkeä asia – viihdyn keittiössä, niin lieden ja uunin kuin ruokapöydänkin ääressä.

Tilaa uutiskirje!