Vaihde: 010 328 1000

Service Desk: 010 328 1010

Myynnin mittarointi – systematiikkaa vai isoveli valvoo?

Julkaistu: 30.04.2019

Aiheet: Blogi . Logistiikka / Teollisuus . Resurssien- ja projektinhallinta . Talous / HR

« takaisin lemonnews etusivulle

Jakke Vyyryläinen

Jakke Vyyryläinen

Olen Lemonsoftin myyntijohtaja. IT-alalla olen toiminut 20 vuotta, josta valtaosan toiminnanohjauksen ja PK-yritysten liiketoiminnan kehittämisen parissa. Erityisesti tuotannolliset ja tukku-toimialan yritykset ovat lähellä sydäntäni. Haluan löytää yrityksille ratkaisuja, jotka auttavat heitä kehittämään omaa liiketoimintaansa ja menestymään. Ratkaisulähtöisyys ja toimintojen jatkuva kehittäminen ja ovat kiinnostukseni kohteet. Vapaa-ajalla minut löytää raskaan raudan ja raskaan rockin parista. Hyvä ruoka on myös tärkeä asia – viihdyn keittiössä, niin lieden ja uunin kuin ruokapöydänkin ääressä.

Tilaa uutiskirje!

instrument-3370607_1280Myönnetään; mittarit, seuranta ja analysointi ovat lempiaiheitani. Myynti on yleensä yrityksissä selkeä ykköskohde mittaroinnille, mutta mitataanko yksittäisten tekijöiden aktiivisuutta vai onko mittarit rakennettu niin, että niiden avulla voidaan aidosti ohjata myyntiä ja liiketoimintaa? Ja ovatko mittarit olemassa valvontaa vai kehittämistä varten?

Klassisen luonnehdinnan mukaan myyjät ovat laiskoja raportoimaan tekemisistään. Samalla kaikenlainen seuranta koetaan helposti kyttäämiseksi ja osoitukseksi luottamuksen puutteesta. Tämä ei kuitenkaan (yleensä, poikkeuksiakin voi olla) ole tarkoitus. Tarkoitus on mitata ja selvittää, tehdäänkö oikeita asioita ja riittävästi. Systemaattisella mittaroinnilla voidaan löytää prosessin heikot kohdat ja parantaa niitä. Heikommassa suhdanteessa, jos valmiita lämpimiä liidejä ei tulekaan samaan tahtiin kuin ennen, oman aktiivisuuden ja jalkatyön merkitys korostuu. Vastaavasti, jos tarjouskanta voi hyvin ja kehittyy, mutta päätökset jäävät odottamaan, voidaan miettiä, tehdäänkö neuvotteluvaiheessa kaikki parhaalla tavalla.

Myynnin ja markkinoinnin yhteistyöstä keskustellaan ja kirjoitetaan myös paljon. Tässä kohtaa yhteiset tavoitteet ja mittarit ovat tärkeitä. Aberdeen groupin tutkimuksessa havaittiin, että parhaiten myynnin ja markkinoinnin yhteensovittaneet yritykset kasvavat keskimäärin 20% vuodessa. Vastaavasti heikoimmat kutistuivat 4%. Yhteistyöllä on merkitystä ja tavoitteet ohjaavat.

Mittarit pitää rakentaa liiketoimintalähtöisesti. Ensin määritellään tavoitteet ja sitten toimet, millä tavoitteisiin päästään. Toimintoja varten tehdään mittarit, joita seurataan ja toteutumien perusteella sitten ohjataan toimintaa.

Ja oma mielipiteeni alussa esitettyiin kysymyksiin: Mittarit ovat olemassa enemmän kehittämistä varten. Mittareilla on toki myös seurantaan liittyvä merkitys, mutta seurannan perusteella voidaan kehittää asioita.



Oletko hankkimassa ensimmäistä toiminnanohjausjärjestelmää? Kenties vaihtamassa vanhaa uuteen ja ehompaan?

Jätä yhteydenottopyyntö, niin otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian.

Ota yhteyttä

« takaisin lemon news etusivulle

Jakke Vyyryläinen

Jakke Vyyryläinen

Olen Lemonsoftin myyntijohtaja. IT-alalla olen toiminut 20 vuotta, josta valtaosan toiminnanohjauksen ja PK-yritysten liiketoiminnan kehittämisen parissa. Erityisesti tuotannolliset ja tukku-toimialan yritykset ovat lähellä sydäntäni. Haluan löytää yrityksille ratkaisuja, jotka auttavat heitä kehittämään omaa liiketoimintaansa ja menestymään. Ratkaisulähtöisyys ja toimintojen jatkuva kehittäminen ja ovat kiinnostukseni kohteet. Vapaa-ajalla minut löytää raskaan raudan ja raskaan rockin parista. Hyvä ruoka on myös tärkeä asia – viihdyn keittiössä, niin lieden ja uunin kuin ruokapöydänkin ääressä.

Tilaa uutiskirje!