Vaihde: 010 328 1000

Service Desk: 010 328 1010

Ostamisen vaikeus?

Julkaistu: 14.08.2020

Aiheet: . Blogi

« takaisin lemonnews etusivulle

Jakke Vyyryläinen

Jakke Vyyryläinen

Olen Lemonsoftin myyntijohtaja. IT-alalla olen toiminut 20 vuotta, josta valtaosan toiminnanohjauksen ja PK-yritysten liiketoiminnan kehittämisen parissa. Erityisesti tuotannolliset ja tukku-toimialan yritykset ovat lähellä sydäntäni. Haluan löytää yrityksille ratkaisuja, jotka auttavat heitä kehittämään omaa liiketoimintaansa ja menestymään. Ratkaisulähtöisyys ja toimintojen jatkuva kehittäminen ja ovat kiinnostukseni kohteet. Vapaa-ajalla minut löytää raskaan raudan ja raskaan rockin parista. Hyvä ruoka on myös tärkeä asia – viihdyn keittiössä, niin lieden ja uunin kuin ruokapöydänkin ääressä.

Tilaa uutiskirje!

Lemonsoft ERPin hankintaKyllä, seuraava teksti saattaa olla tietynlaisten silmälasien läpi kirjoitettu. Mutta. Kun luet tekstin ajatuksella ja pysähdyt miettimään asiaa, olen varma, että saat siitä jotain irti.

Merkittävä määrä ERP- ja yleisemmin IT-projekteista koetaan epäonnistuneiksi. Joko niin, että kustannukset karkaavat budjetoidusta tai asetettuja tavoitteita (jos sellaisia ylipäätään on asetettu) ei saavuteta....

Tyypillinen ERP-projekti kestää 6-12 kk ja juuri toimittajan x uudella mallilla aika lyhennetään 3 kuukauteen. Blaa, blaa. Uskokoon, ken haluaa....

Myyjä on luvannut että kaikki onnistuu, mutta ei sitä vaaleanpunaista nappia, joka kaksinkertaistaa yrityksesi tuloksen, ollutkaan järjestelmässä...

Ei me ehditä tällaista kaiken työn ohella tekemään, tämänhän piti tulla valmiina...

Miten tää voi olla näin kallis, eihän tämän käyttöönottoon voi mennä päivää enempää, mieti miten paljon saippuaa/paperia/kaikkea joudutaan myymään, että tää on maksettu...

Kaikki edellä olevat ovat uutisia, mainoslauseita tai kokemuksia reaalimaailmasta. Epämääräisiä, mutta todellisuutta siitä, miten asiat ovat menneet. Tai miten ne on koettu.

On luonnollista, että kerran 10 vuodessa (tyypillinen ERP:n käyttöikä on n. 10 vuotta) tehtävä hankinta on haastava. Jos toiminnanohjausta hankitaan vain hintakulma edellä tai ihmetellään, että pitääkö tämä ottaa käyttöönkin (kun exceliä osaa käyttää kaikki) ollaan väärillä jäljillä.

On myös helppoa ottaa mukaan hankintakonsultti, joka osaa kilpailuttaa hinnat. Taas ollaan mielestäni väärillä jäljillä. Sillä, onko tuntihinta 100 vai 150 euroa tai tarvitaanko käyttöönottoon 5000€ enemmän kuin jollakin toisella, ei ole 10 vuoden aikajänteellä mitään merkitystä. Merkitystä sen sijaan on sillä, saadaanko kokonaisuus oikeasti hyötykäyttöön vai pelkäksi kirjoituskoneeksi. Konsultit, jotka auttavat prosessien miettimisessä, sekä niiden ja valittavan järjestelmän yhteensovittamisessa ovat hyödyllisiä. Osaava konsultti, joka ymmärtää oikeasti liiketoimintaa ja katsoo kokonaisuutta, on kannattava sekä ostajan että myyjän näkökulmasta. Tällaisia on vain harmittavan vähän.

Miten sitten onnistutaan?

Olen aiemmin kirjoittanut näkemyksiä onnistuneen ERP-hankinnan askelista. Innoman Oy:n toimitusjohtaja Venla Berg on vieraskynä-blogissaan kirjoittanut käyttöönotoista konsultin näkökulmasta.

Molempien blogien asiat ovat edelleen täysin kurantteja. Kaikki lähtee liikkeelle siitä, että yrityksen prosessit on kuvattuna. Prosessien ja ennen kaikkea prosessien kehittämisen kautta voidaan sitten asettaa tavoitteet uudelle järjestelmälle. Hinta- ja ominaisuushaitari eri järjestelmien välillä on valtava, ”ilmaisista” miljoonaprojekteihin. Väitetään, että on ilmaisia softia, mutta se ei ole totuus. Kustannukset niistä tulevat välillisesti, ilmaisia lounaita ei ole.

Järjestelmien vertailu on vaikeaa. Sitä ei ole helppo ratkaista pitkällä ominaisuusexcelillä. Yksittäisiin nippeleihin tuijottaminen on sama asia, kuin edellä mainittu tuntihinta. Tärkeämpää on katsoa kokonaisuutta. Toki jokin yksittäinen, kriittinen ominaisuus tai tapa toimia pitää löytyä.

Tärkeää on katsoa myös toimittajaa, sen palvelukykyä, uskottavuutta ja tulevaisuuden näkymiä. Kasvava ja tulosta tekevä yhtiö on varmasti olemassa myös ensi vuonna, yhden henkilön ”pajaan” liittyy riskejä ja taloudellisesti heikossa asemassa oleva yhtiö taistelee olemassa olostaan, eikä ainakaan kehity.

Valitse oikean kokoinen kumppani. Iso asiakkuus pienessä yhtiössä on varmasti houkuttelevaa, mutta onko pienellä toimijalla mahdollisuuksia kehittää ja kehittyä? Vastaavasti massiivinen, kansainvälinen toimija voi olla houkutteleva, mutta saako suomalainen yhtiö siellä äänensä kuuluville.

Avoimuus ja toimittajaehdokkaan liiketoimintaymmärrys. Sillä, minkälaisen ratkaisun myyjä pystyy esittämään on iso merkitys. Kun avaat liiketoimintaasi ja tavoitteita laajasti, osaava myyjä pystyy tuomaan sinulle hyötyä. Avoin keskustelu on myös avain onnistuneeseen projektiin ja sitä kautta liiketoimintahyötyihin.

Olemme tehneet kattavan oppaan ERPin hankintaan, voit ladata sen tästä >>



Oletko hankkimassa ensimmäistä toiminnanohjausjärjestelmää? Kenties vaihtamassa vanhaa uuteen ja ehompaan?

Jätä yhteydenottopyyntö, niin otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian.

Ota yhteyttä

« takaisin lemon news etusivulle

Jakke Vyyryläinen

Jakke Vyyryläinen

Olen Lemonsoftin myyntijohtaja. IT-alalla olen toiminut 20 vuotta, josta valtaosan toiminnanohjauksen ja PK-yritysten liiketoiminnan kehittämisen parissa. Erityisesti tuotannolliset ja tukku-toimialan yritykset ovat lähellä sydäntäni. Haluan löytää yrityksille ratkaisuja, jotka auttavat heitä kehittämään omaa liiketoimintaansa ja menestymään. Ratkaisulähtöisyys ja toimintojen jatkuva kehittäminen ja ovat kiinnostukseni kohteet. Vapaa-ajalla minut löytää raskaan raudan ja raskaan rockin parista. Hyvä ruoka on myös tärkeä asia – viihdyn keittiössä, niin lieden ja uunin kuin ruokapöydänkin ääressä.

Tilaa uutiskirje!