Vaihde: 010 328 1000

Service Desk: 010 328 1010

Työajanseuranta: Luottamista vai kontrollia?

Julkaistu: 10.06.2021

Aiheet: Blogi . Resurssien- ja projektinhallinta

« takaisin lemonnews etusivulle

Sami Arpiainen

Sami Arpiainen

Toimin Lemonsoftilla toimialapäällikkönä asiantuntija- ja palvelualan asiakkaiden parissa. Tietotekniikan kanssa olen työskennellyt jo pitkään ja ERP-ohjelmistot ovat olleet pääsääntöisenä missiona viimeiset 12 vuotta. Siellä missä business ja tietotekniikka kohtaavat, tarvitaan aika ajoin myös ammattilaisen apua. Tämä on tuottanut omalla urallani monenlaisia kokemuksia, joista koottuja oppeja hyödynnän työssäni päivittäin. Mieluusti vielä tehdään asioita paremmin kuin edellisellä kerralla, joka tuo mukanaan omat haasteensa.

Tilaa uutiskirje!

työajanseurantaKeskustelin erään asiakkaamme kanssa työn eri ulottuvuuksista työnantajana sekä työn tekijänä. Yksi tärkeä ulottuvuus on luottamus. Luottamuksen työsuhteessa luovat molemmat osapuolet tietysti yhdessä. Kun työnantaja ja työntekijä luottavat toisiinsa, se heijastuu yleiseen työilmapiiriin. Hyvä työilmapiiri taas johtaa useisiin positiivisiin asioihin, muun muassa viihtyvyyteen, sitoutumiseen, parempaan laatuun ja tuottavuuteen. Luottamus voitelee prosessien rattaat ja molempien osapuolien tyytyväisyys on edellytys kehittää tekeminen seuraavalle tasolle. Vertaa parisuhteeseen, jossa luottamuksella on samanlainen vaikutus. Myös roolit työnantajana ja tekijänä voivat jossain suhteissa osua kohdilleen.

Luottamuksen olemassaolo on siis kehityksen edellytys ja luottamuksen puute taas jumittaa prosessin alkutekijöihinsä. Mitään aidosti tuottavuutta parantavaa ei pääse syntymään, jos energia käytetään luottamuksen puuttuessa toistensa valvontaan ja harmistuksissaan virheiden etsintään. Luonnollisesti poikkeuksia aina löytyy, mutta lähtökohtaisesti luottamus on aina kaiken paremman perusta.

Kaikilla aloilla tai kaikissa työtehtävissä työnantajalla ei ole mahdollisuutta valvoa työn aloittamista tai lopettamista. Myös aloilla, joilla vaihtuvuus on isoa ja työsuhteiden kestot lyhyitä, ollaan tilanteessa missä luottamusta ei aina ehdi edes syntyä. Työn tuloksetkaan eivät aina paljasta onko työt tehty, tai paljastavat vasta kun asiakas reklamoi. Toisin päin käännettynä joillain aloilla on esiintynyt laiminlyöntejä työntekijän oikeuksien suhteen. Ongelmat ovat koostuneet ylipitkistä työajoista tai palkkaa ei ole maksettu kaikesta tehdystä työstä. Todistaminen on molemmissa tapauksissa vaikeaa, kun ei ole seurantaa.

Kuuluisan lauseen ”luottamus hyvä, kontrolli parempi” sisältö toimii molempiin suuntiin. Lause kalskahtaa korvaan ja mieleen tulee välähdyksiä itäisen naapurimme menneisyydestä, mutta työajan mittaamisessa kontrolli parantaa molempien osapuolten asemaa. Kun työpäivä aloitettaessa ja lopetettaessa leimaaminen on aina kaikille pakollinen, se poistaa monta epäilyksen aihetta. Kerätty tieto mahdollistaa työkuormien paremman suunnittelun ja tasaamisen. Leimaukset itse asiassa ovat luottamusta rakentavia palasia, omalta osaltaan mahdollistamassa paitsi työnantajan, myös työntekijöiden kehitystä.

Kotona en kuitenkaan alkaisi niitä kotitöitä leimaamaan, edes leikillään ;)



Oletko hankkimassa ensimmäistä toiminnanohjausjärjestelmää? Kenties vaihtamassa vanhaa uuteen ja ehompaan?

Jätä yhteydenottopyyntö, niin otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian.

Ota yhteyttä

« takaisin lemon news etusivulle

Sami Arpiainen

Sami Arpiainen

Toimin Lemonsoftilla toimialapäällikkönä asiantuntija- ja palvelualan asiakkaiden parissa. Tietotekniikan kanssa olen työskennellyt jo pitkään ja ERP-ohjelmistot ovat olleet pääsääntöisenä missiona viimeiset 12 vuotta. Siellä missä business ja tietotekniikka kohtaavat, tarvitaan aika ajoin myös ammattilaisen apua. Tämä on tuottanut omalla urallani monenlaisia kokemuksia, joista koottuja oppeja hyödynnän työssäni päivittäin. Mieluusti vielä tehdään asioita paremmin kuin edellisellä kerralla, joka tuo mukanaan omat haasteensa.

Tilaa uutiskirje!