Viisi vinkkiä myyntiin

Julkaistu: 06.06.2019

Aiheet: . Blogi

« takaisin lemonnews etusivulle

Sami Eromäki

Sami Eromäki

Toimin Lemonsoftilla rakentamisen ja projektiliiketoiminnan toimialajohtajana. Asiakaskeskeisyys, läpinäkyvyys ja luottamus ovat keskeiset arvot jotka näkyvät työpäivissäni. Entisenä yrittäjänä koen tärkeäksi olla helpottamassa ja edesauttamassa asiakkaidemme liiketoimintaa. Vapaa-aika kuluu perheen ja perinnerakentamisen parissa.

Kyllä pitää ihmetellä tätä ostamisen vaikeutta täällä Suomessa. Mä en voi käsittää miksi pitää somessa kuuluttaa koko kansalle, että voisko joku myydä mulle, voisko joku vastata tarjouspyyntöön, kuka myisi tai mistä saisi palvelua. Ilmeisesti myyjillä menee nykyään liian hyvin. Ihan hyvin voi näköjään siirtää viikolla parilla sitä kontaktin ottamista tai odottaa, jos se vaikka vielä toisenkin kerran kysyisi, niin ehkä se sitten on tosissaan.

tikkatauluVinkki numero 1. Ota kontakti asiakkaaseen heti, ei huomenna, ei ensi viikolla, mieluiten heti.


Jos et ehdi jutella asiasta, niin kiitä kontaktista ja sovi jatkokeskusteluun aika.

Ostamisessa/myymisessä on mielenkiintoinen murros menossa. Aina vain enemmän ihmiset ostavat verkosta. Kiireinen elämänrytmi antaa aikaa ostamiselle vasta illalla lasten nukkumaanmenon jälkeen. Silloin eivät ole enää erikoisliikkeet auki, eikä silloin saa asiakaspalveluakaan. Itse ainakin välillä voisin jutella myyjän kanssa tai edes chattäillä, mutta aika harvassa ovat ne kaupat, joissa asiakaspalvelu vastaa ilta ysiltä. Ostaminen tapahtuu ankaran googlettelun jälkeen, mahdollisesti viikkojen kuluttua ensimmäisestä signaalista. Tuotteiden palauttaminen on tietysti mahdollista, mutta minä en edusta sitä ostajakuntaa, joka sitä jaksaa tehdä. Mieluiten googlaan kuukauden, harkitsen tarvetta ja sen jälkeen saatan siirtää ostoskoriin. Tämäkin olisi muutettavissa hyvällä asiakaspalvelulla.

Tässä on myös yksi pääsyy siihen, miksi porukka ostaa marketista myös erikoisliikkeen tuotteet. Ne ovat auki silloin, kun ostajalla on aikaa ostaa.

Vinkki numero 2. Palvele asiakasta silloin, kun hänellä on ostohousut jalassa.

Jos on käynyt niin hyvin, että olen saanut asiakaspalvelusta jonkun kiinni, niin aika usein palvelu rajoittuu tuoteselosteen lukemiseen. Yleensä ne tiedot löytyy netistä ja voin ne sieltä itse lukea. Ostajana kaipaan asiantuntemusta, kokemusta ja mielipiteitä. Myyjän pitää olla asiantuntija ja kysellä tarvetta, kertoa oma näkemyksensä ja tarjota oikeaa tuotetta/palvelua.

Nykyään ostaja on jo melkoinen asiantuntija. Googlettelu ja tiedon hakeminen on saattanut kestää viikkoja. Ostajalla on lompakko auki ja kortti kädessä, kun hän vaivautuu soittamaan asiakaspalveluun. Asiantuntija saa kaupan, tuoteselosteen lukija ei saa.

Vinkki numero 3. Tiedä mitä myyt.

Omia kokemuksia löytyy jo kyllästymiseen asti. Helppouden vuoksi ostan nykyään ulkomaisista verkkokaupoista mahdollisimman paljon. Suomalaisissa verkkokaupoissa suurin ongelma on maksaminen. Tietosisältökään ei ole niin merkittävä asia, tietoa on netti täynnä. Toki silloin pitää käyttää valmistajan koodeja yms. tunnistettavaa tietoa. Maksaminen on monissa kaupoissa järjettömän vaikeaa tai paremminkin vaivalloista. Pitää rekisteröityä, pitää kaivaa pankkitunnuksia ja valita toimitustapoja. Rekisteröityminen on turhaa, ostaja tulee kyllä takaisin, jos ostamisesta tulee positiivinen kokemus. Toimitustavaksi kauppa voi ehdottaa valmiiksi jotain edullisinta vaihtoehtoa, ellei se käy niin ostaja vaihtaa. Ja se maksaminen, miksi ei käytetä Siirto-sovellusta. Kaikilla on se puhelin vieressä ja maksaminen onnistuu sillä nopeasti.

Vinkki numero 4. Tee ostamisesta helppoa. Minimoi polku ostosignaalista tilausvahvistukseen.

Vielä yksi harmittava asia, joka toisinaan tulee vastaan. Myyjän kanssa sovittu asioista ja määritelty prosessille aikataulu. Sovittu tarjouksesta ja tulevista kontakteista. Jos näistä ei pidetä kiinni, niin kaupan saaminen vaikeutuu huomattavasti. Yleensä ostajalla on vaihtoehtoja ja se saa kaupan joka miellyttää asiakasta eniten.

Vinkki numero 5. Pidä sovituista asioista kiinni.

Kaupan saaminen on huomattavasti helpompaa, kun pidät näistä asioista kiinni.

« takaisin lemon news etusivulle

Sami Eromäki

Sami Eromäki

Toimin Lemonsoftilla rakentamisen ja projektiliiketoiminnan toimialajohtajana. Asiakaskeskeisyys, läpinäkyvyys ja luottamus ovat keskeiset arvot jotka näkyvät työpäivissäni. Entisenä yrittäjänä koen tärkeäksi olla helpottamassa ja edesauttamassa asiakkaidemme liiketoimintaa. Vapaa-aika kuluu perheen ja perinnerakentamisen parissa.