Vaihde: 010 328 1000

Service Desk: 010 328 1010

Voi, voi, vai... investoidaanko sittenkin tulevaisuuteen?

Julkaistu: 05.05.2020

Aiheet: Blogi . Talous / HR

« takaisin lemonnews etusivulle

Jakke Vyyryläinen

Jakke Vyyryläinen

Olen Lemonsoftin myyntijohtaja. IT-alalla olen toiminut 20 vuotta, josta valtaosan toiminnanohjauksen ja PK-yritysten liiketoiminnan kehittämisen parissa. Erityisesti tuotannolliset ja tukku-toimialan yritykset ovat lähellä sydäntäni. Haluan löytää yrityksille ratkaisuja, jotka auttavat heitä kehittämään omaa liiketoimintaansa ja menestymään. Ratkaisulähtöisyys ja toimintojen jatkuva kehittäminen ja ovat kiinnostukseni kohteet. Vapaa-ajalla minut löytää raskaan raudan ja raskaan rockin parista. Hyvä ruoka on myös tärkeä asia – viihdyn keittiössä, niin lieden ja uunin kuin ruokapöydänkin ääressä.

Tilaa uutiskirje!

liikevaihto nousuun”Pitäkää hatuistanne kiinni, edessä ovat jännittävät ajat”. Viime viikkojen uutisointi on luonnollisesti ollut korona-painotteinen. Syksyllä esitetyt uhkakuvat talouskasvun hiipumisesta ja heikkenevistä tulosennusteista ovat konkretisoituneet rajoitusten myötä. Huolestuttavaa luettavaa ja kuultavaa, mutta voiko kaiken negatiivisuuden keskeltä löytää myös positiivista?

Suomi on vientivetoinen maa. Kun koko maailma on pandemian kourissa, vaikuttaa se väkisinkin myös Suomeen. Korona-pandemian myötä on pakotetusti syntynyt uudenlainen tapa tehdä asioita. Tietotyötä on aina tehty osittain etänä, mutta sen rooli on nyt korostunut. Samalla on havaittu, että on paljon tehtäviä, jota oikeasti voidaan tehdä etänä, kunhan työkalut ja prosessit ovat kunnossa.

Mikään ei ole parempi ajankohta kehittää omaa toimintaa kuin lievä laskusuhdanne. Jos prosessit ja työkalut eivät ole kunnossa, noususuhdanteen tuoma kasvu hukkuu helposti tehottomuuteen. Tulee mieleen vanha vertaus polkupyörän vierellä juoksemisesta.

Edellisellä hallituskaudella saatiin Suomessa aikaiseksi 6 kiky-minuuttia. Lisäksi puhuttiin digiloikasta, mutta ainakaan itselleni ei ole konkretisoitunut onko digiloikalla saatu mitattavia tuloksia. Väitän, että digiloikalla yrityksissä on mahdollista saada aikaiseksi paljon merkittävämpiä parannuksia kuin 6 minuutin lisätyöajalla. Toki, jos tuotantokone käy 6 min pidempään ja yhden kappaleen valmistus kestää minuutin, niin 6 kpl enemmän syntyy tuossa ajassa. Mutta nykyaikaiset työkalut, toimintamallien ja prosessien kehittäminen ja digitalisointi vapauttavat esimerkiksi varastoon ja avoimiin laskuihin sitoutunutta pääomaa kasvuun ja edelleen kehittämiseen ja vaikuttavat huomattavasti kuutta minuuttia enemmän. Hidastuvassa suhdanteessa laskujen maksuajat tuppaavat pidentymään. Kumpi on kassanhallinnan kannalta tehokkaampaa, saada 1 000€ laskusta rahat 60 päivän päästä vai 990€ heti?

Prosessien kehittämisestä mieleeni tuli liukuhihna ja sitä myötä eräs autotehtailija Henry Fordin kuuluisimmista lausahduksista: ”Jos olisin kysynyt asiakkailta mitä he haluavat, he olisivat halunneet nopeampia hevosia.” Sitä, onko Ford koskaan noin sanonut ei ole todistettu, mutta samaan aikaan lausahdus on mielestäni täydellisen oikein ja täydellisen väärin.

Lause on täydellinen siinä mielessä, että pitää miettiä asioita uudella tavalla. Täydellisen väärin se on siinä mielessä, että kuka oikeasti on parempi antamaan kehitysideoita ja ehdotuksia kuin asiakas. Kun nämä yhdistetään syntyy uusia toimintamalleja, tehostuneita prosesseja, uusia tapoja tehdä asioita. Tai sitten jättää kokonaan tekemättä asioita, antaa automatiikan hoitaa rutiinit.

Mitäpä jos seuraavien kuukausien aikana keskityttäisiin siihen, että rasvataan ketjut ja noustaan sen polkupyörän selkään? Sillä tavoin varmistamme kasvun ja kaikkien menestyksen!

Onko nyt aika kehittää yrityksesi toimintaa? Lataa opas ja laske omilla luvuilla kannattaako investointi?



Oletko hankkimassa ensimmäistä toiminnanohjausjärjestelmää? Kenties vaihtamassa vanhaa uuteen ja ehompaan?

Jätä yhteydenottopyyntö, niin otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian.

Ota yhteyttä

« takaisin lemon news etusivulle

Jakke Vyyryläinen

Jakke Vyyryläinen

Olen Lemonsoftin myyntijohtaja. IT-alalla olen toiminut 20 vuotta, josta valtaosan toiminnanohjauksen ja PK-yritysten liiketoiminnan kehittämisen parissa. Erityisesti tuotannolliset ja tukku-toimialan yritykset ovat lähellä sydäntäni. Haluan löytää yrityksille ratkaisuja, jotka auttavat heitä kehittämään omaa liiketoimintaansa ja menestymään. Ratkaisulähtöisyys ja toimintojen jatkuva kehittäminen ja ovat kiinnostukseni kohteet. Vapaa-ajalla minut löytää raskaan raudan ja raskaan rockin parista. Hyvä ruoka on myös tärkeä asia – viihdyn keittiössä, niin lieden ja uunin kuin ruokapöydänkin ääressä.

Tilaa uutiskirje!