Pääkäyttäjän merkitys

Julkaistu: 15.04.2019

Aiheet: . Blogi

« takaisin lemonnews etusivulle

Kari Joki-Hollanti

Kari Joki-Hollanti

Olen Lemonsoftin perustaja ja kehitysjohtaja. Yritysten liiketoimintaprosessit ovat viimeisen 30 vuoden aikana tulleet hyvinkin tutuiksi. Haluan auttaa yrityksiä menestymään omassa liiketoiminnassaan ohjelmistoratkaisun avulla. Olen erityisen kiinnostunut automatisoimaan prosesseja softan keinoin. Bisneksen lisäksi hyvä ruoka ja viinit – etenkin Amarone – ovat kiinnostuksen kohteina.

Lemonsoft_palaveriOletko pohtinut kuinka tärkeä henkilö ohjelmiston pääkäyttäjä on organisaatiollesi?

Turhan moni nimeää ohjelmiston pääkäyttäjäksi henkilön, jolla ei tule olemaan edellytyksiä selvitä uudesta roolistaan. Henkilö voi olla normityössään niin kiireinen, ettei mitään uutta mahdu arkirutiineihin ja pääkäyttäjyydestä tulee taakka. Hänen osaaminen ei välttämättä ole tarpeeksi laaja-alaista. Pelkkä teknologiatuntemus ei riitä ja vielä pitäisi olla hyvät kommunikointitaidotkin.

Olen itse vuosikymmenten aikana tutustunut satoihin pääkäyttäjiin ja olisin valmis luokittelemaan heidät neljään eri kategoriaan: Itsetietoinen, ammattilainen, passiivinen ja kriittinen.

Itsetietoiset pääkäyttäjät osaavat kaiken. Jos softasta ei löydy jotain valmiina, he koodaavat itse tietokantaan tai softan ulkopuolelle ratkaisun, jolla hommasta selvitään. He eivät juurikaan pyytele apuja, mikä onkin luonnillista koska he osaavat asiat itse parhaiten – siis omasta mielestään. Yrityksen kannalta tilanne on parhaimmillaan hyvä, koska rutiinit sujuvat ja käyttäjät saavat apua nopeasti. Entäs jos kaveri sitten päättää lähteä muualle töihin? Tämän jälkeen ei juuri mikään toimi ja softatalo tulee paikkaamaan jäljet eli purkaa itse tehdyt viritykset ja hakee kestävät ratkaisut tilalle.

Ammattipääkäyttäjiksi luokittelen henkilöt, joilla on organisaation tuki takana. Heidän päätyö on huolehtia sujuvasta käytöstä. Pääkäyttäjä osaa ohjelmiston riittävän laajasti ja auttaa muita käyttäjiä heidän päivittäisissä rutiineissa. Mikäli ongelma ei itse ratkea tai ohjelmaan tarvitaan kehitystä, hän tekee tämän yhteistyössä softatalon kanssa. Ammattilainen kommunikoi yrityksen johdon kanssa ja varmistaa ettei ohjelmisto ole esteenä millekään kehityshankkeelle. Hän myös osallistuu käyttäjäpäiville, lukee tiedotteet, testaa uudet ominaisuudet ja jakaa tietoa koko organisaatiolle.

Passiivisia pääkäyttäjiä on eniten. He kyllä lukevat saavansa tiedotteet, mutta eivät juurikaan informoi muita käyttäjiä esimerkiksi tulossa olevista muutoksista. Muiden käyttäjien ohjaaminenkin on pääasiassa sitä, että kehotetaan olemaan yhteydessä softatalon tukeen. Uuteen versioon ei perehdytä, saati testata. Passiivisten puolustukseksi on todettava, ettei heillä oikein ole oman työn ohella aikaa hoitaa muuta.

Viimeisenä ja onneksi vähäisimpänä ryhmänä tulevat kriittiset. He ovat useimmiten teknisesti aika taitavia – etenkin omasta mielestään. Kun ohjelmiston käytössä tulee ongelmia, niin syy on aina muualla eli tässä tapauksessa softan valmistajalla. He antavat kärkkäästi neuvoja miten softa tulisi koodata ja miten toiminnot järkeistää. He myös luovat yrityksen sisällä negatiivisen ilmapiirin ohjelmistoa kohtaan.

Lue kolmen ammattipääkäyttäjän mietteitä aiheesta

Lue sujuvasta käyttöönotosta lataamalla opas

« takaisin lemon news etusivulle

Kari Joki-Hollanti

Kari Joki-Hollanti

Olen Lemonsoftin perustaja ja kehitysjohtaja. Yritysten liiketoimintaprosessit ovat viimeisen 30 vuoden aikana tulleet hyvinkin tutuiksi. Haluan auttaa yrityksiä menestymään omassa liiketoiminnassaan ohjelmistoratkaisun avulla. Olen erityisen kiinnostunut automatisoimaan prosesseja softan keinoin. Bisneksen lisäksi hyvä ruoka ja viinit – etenkin Amarone – ovat kiinnostuksen kohteina.