Vaihde: 010 328 1000

Helpdesk: 010 328 1010

Asiakastietojen massapäivitykset

Julkaistu: 21.01.2019

Aiheet: Opi uutta . Talous / HR . Resurssien- ja projektinhallinta . Logistiikka / Teollisuus

« takaisin lemonnews etusivulle

Kari Joki-Hollanti

Kari Joki-Hollanti

Olen Lemonsoftin perustaja ja toimitusjohtaja. Yritysten liiketoimintaprosessit ovat viimeisen 30 vuoden aikana tulleet hyvinkin tutuiksi. Haluan auttaa yrityksiä menestymään omassa liiketoiminnassaan ohjelmistoratkaisun avulla. Olen erityisen kiinnostunut automatisoimaan prosesseja softan keinoin. Bisneksen lisäksi hyvä ruoka ja viinit – etenkin Amarone – ovat kiinnostuksen kohteina.

Tilaa uutiskirje!

Tämä artikkeli on suunnattu teknisille pääkäyttäjille, jotka tekevät tietokantapäivityksiä asiakasrekisteriin ohi Lemonsoftin bisneslogiikan.

Johdanto

Asiakastietojen päivitys laukaisee myös customers-taulussa olevan customers_insert -triggerin. Tämä triggeri lokittaa kaikki asiakastietojen muutokset. Yksittäisen asiakastiedon päivittämisen osalta toiminnon viemä aika ei haittaa, mutta mikäli tarpeena on päivittää satoja tai tuhansia asiakastietoja kerralla, niin triggeri vie liikaa aikaa ja tukkii SQL Serverin. Tämän takia triggeri kannattaa ottaa pois päältä massiivisten päivitysajojen ajaksi.

Triggerin ottaminen pois päältä

Käynnistä Microsoft SQL Server Management Studio ja kirjaudu palvelimellesi. Selaa yrityksesi tietokannasta customers-taulu ja valitse sieltä kohta triggers.

Trigger1

Kuva: Customers-taulun triggerit

Klikkaa hiiren oikealla painikkeella ja valitse valikosta disable-toiminto. Saat ilmoituksen kun toiminto on tehty.

Trigger2

Kuva: Triggerin disablointi

Triggerin laittaminen takaisin päälle

Triggerin kytkeminen takaisin päälle menee samaan tapaan. Valitset vain toiminnoksi enabled.

Missä lokitus on käytössä?

Kaikki Lemonsoftin pääohjelmat lokittavat tietojen muutokset, mutta ainoastaan asiakas- ja henkilörekisteri lokittavat kaikki muutokset. Tämä liittyy GDPR tietosuoja-asetukseen.



Oletko hankkimassa ensimmäistä toiminnanohjausjärjestelmää? Kenties vaihtamassa vanhaa uuteen ja ehompaan?

Yhteydenottopyynnön jättämällä otamme teihin yhteyttä mahdollisimman pian.

Ota yhteyttä

« takaisin lemon news etusivulle

Kari Joki-Hollanti

Kari Joki-Hollanti

Olen Lemonsoftin perustaja ja toimitusjohtaja. Yritysten liiketoimintaprosessit ovat viimeisen 30 vuoden aikana tulleet hyvinkin tutuiksi. Haluan auttaa yrityksiä menestymään omassa liiketoiminnassaan ohjelmistoratkaisun avulla. Olen erityisen kiinnostunut automatisoimaan prosesseja softan keinoin. Bisneksen lisäksi hyvä ruoka ja viinit – etenkin Amarone – ovat kiinnostuksen kohteina.

Tilaa uutiskirje!