Vaasanpuistikko 20 A
65100 VAASA
Hämeentie 19
00500 HELSINKI
Lemminkäisenkatu 34
20520 Turku
Åkerlundinkatu 11 D
33100 TAMPERE
(Tulli Business Park)
Alasintie 1
80130 JOENSUU
Keskikatu 11 B
45100 KOUVOLA
Sepänkatu 20
90100 OULU
Ahlmaninkatu 2
40100 JYVÄSKYLÄ
« takaisin lemonnews etusivulle
Olen Lemonsoftin perustaja ja kehitysjohtaja. Yritysten liiketoimintaprosessit ovat viimeisen 30 vuoden aikana tulleet hyvinkin tutuiksi. Haluan auttaa yrityksiä menestymään omassa liiketoiminnassaan ohjelmistoratkaisun avulla. Olen erityisen kiinnostunut automatisoimaan prosesseja softan keinoin. Bisneksen lisäksi hyvä ruoka ja viinit – etenkin Amarone – ovat kiinnostuksen kohteina.
Tämä artikkeli on suunnattu teknisille pääkäyttäjille, jotka tekevät tietokantapäivityksiä asiakasrekisteriin ohi Lemonsoftin bisneslogiikan.
Johdanto
Asiakastietojen päivitys laukaisee myös customers-taulussa olevan customers_insert -triggerin. Tämä triggeri lokittaa kaikki asiakastietojen muutokset. Yksittäisen asiakastiedon päivittämisen osalta toiminnon viemä aika ei haittaa, mutta mikäli tarpeena on päivittää satoja tai tuhansia asiakastietoja kerralla, niin triggeri vie liikaa aikaa ja tukkii SQL Serverin. Tämän takia triggeri kannattaa ottaa pois päältä massiivisten päivitysajojen ajaksi.
Triggerin ottaminen pois päältä
Käynnistä Microsoft SQL Server Management Studio ja kirjaudu palvelimellesi. Selaa yrityksesi tietokannasta customers-taulu ja valitse sieltä kohta triggers.
Kuva: Customers-taulun triggerit
Klikkaa hiiren oikealla painikkeella ja valitse valikosta disable-toiminto. Saat ilmoituksen kun toiminto on tehty.
Kuva: Triggerin disablointi
Triggerin laittaminen takaisin päälle
Triggerin kytkeminen takaisin päälle menee samaan tapaan. Valitset vain toiminnoksi enabled.
Missä lokitus on käytössä?
Kaikki Lemonsoftin pääohjelmat lokittavat tietojen muutokset, mutta ainoastaan asiakas- ja henkilörekisteri lokittavat kaikki muutokset. Tämä liittyy GDPR tietosuoja-asetukseen.
« takaisin lemon news etusivulle
Olen Lemonsoftin perustaja ja kehitysjohtaja. Yritysten liiketoimintaprosessit ovat viimeisen 30 vuoden aikana tulleet hyvinkin tutuiksi. Haluan auttaa yrityksiä menestymään omassa liiketoiminnassaan ohjelmistoratkaisun avulla. Olen erityisen kiinnostunut automatisoimaan prosesseja softan keinoin. Bisneksen lisäksi hyvä ruoka ja viinit – etenkin Amarone – ovat kiinnostuksen kohteina.