Opi uutta

Asiakastietojen massapäivitykset

Kari Joki-Hollanti 21.01.2019 1 min lukuaika
Trigger1

Tämä artikkeli on suunnattu teknisille pääkäyttäjille, jotka tekevät tietokantapäivityksiä asiakasrekisteriin ohi Lemonsoftin bisneslogiikan.

Johdanto

Asiakastietojen päivitys laukaisee myös customers-taulussa olevan customers_insert -triggerin. Tämä triggeri lokittaa kaikki asiakastietojen muutokset. Yksittäisen asiakastiedon päivittämisen osalta toiminnon viemä aika ei haittaa, mutta mikäli tarpeena on päivittää satoja tai tuhansia asiakastietoja kerralla, niin triggeri vie liikaa aikaa ja tukkii SQL Serverin. Tämän takia triggeri kannattaa ottaa pois päältä massiivisten päivitysajojen ajaksi.

Triggerin ottaminen pois päältä

Käynnistä Microsoft SQL Server Management Studio ja kirjaudu palvelimellesi. Selaa yrityksesi tietokannasta customers-taulu ja valitse sieltä kohta triggers.

Trigger1

Kuva: Customers-taulun triggerit

Klikkaa hiiren oikealla painikkeella ja valitse valikosta disable-toiminto. Saat ilmoituksen kun toiminto on tehty.

Trigger2

Kuva: Triggerin disablointi

Triggerin laittaminen takaisin päälle

Triggerin kytkeminen takaisin päälle menee samaan tapaan. Valitset vain toiminnoksi enabled.

Missä lokitus on käytössä?

Kaikki Lemonsoftin pääohjelmat lokittavat tietojen muutokset, mutta ainoastaan asiakas- ja henkilörekisteri lokittavat kaikki muutokset. Tämä liittyy GDPR tietosuoja-asetukseen.

Jaa artikkeli

Kari Joki-Hollanti
Olen Lemonsoftin perustaja ja kehitysjohtaja. Yritysten liiketoimintaprosessit ovat viimeisen 30 vuoden aikana tulleet hyvinkin tutuiksi. Haluan auttaa yrityksiä menestymään omassa liiketoiminnassaan ohjelmistoratkaisun avulla. Olen erityisen kiinnostunut automatisoimaan prosesseja softan keinoin. Bisneksen lisäksi hyvä ruoka ja viinit – etenkin Amarone – ovat kiinnostuksen kohteina.

Lue lisää aiheesta

Blogi

Tilitoimistojen rooli tulevaisuudessa

03.01.2022
Kari Joki-Hollanti
Please upload the image
Opi uutta

Raporttien tekeminen Lemonsoftiin

06.04.2018
Kari Joki-Hollanti
Blogi

Tietokonehistoriaa 80-luvulta lähtien

12.05.2021
Kari Joki-Hollanti