Vaasanpuistikko 20 A
65100 VAASA
Hämeentie 19
00500 HELSINKI
Lemminkäisenkatu 34
20520 Turku
Åkerlundinkatu 11 D
33100 TAMPERE
(Tulli Business Park)
Alasintie 1
80130 JOENSUU
Keskikatu 11 B
45100 KOUVOLA
Sepänkatu 20
90100 OULU
Ahlmaninkatu 2
40100 JYVÄSKYLÄ
Julkaistu: 12.11.2024
« takaisin lemonnews etusivulle
Kuopion Ykköstilit Oy:n asiakassuhde Lemonsoftin kanssa on kestänyt jo melkein 10 vuotta, mutta yksi asia edelleen ihmetyttää. ”Ajansäästöä ihmettelen vielä tänäkin päivänä”, kertoo Kuopion Ykköstilit Oy:n toimitusjohtaja ja osakas Juha Rönkkö.
Vuonna 2015 aloitettu Lemonsoft-ohjelmiston käyttöönottoprojekti tiedonsiirtoineen vaati suunnitelmallista työtä, mutta on vuosien aikana palkinnut tekijänsä moneen kertaan. Ohjelmisto tukee asiakaslähtöistä työtä ja ajansäästö näkyy mahdollisuutena ohjata resursseja niin, että toiminta on kannattavampaa hyödyttäen sekä yritystä, että sen asiakkaita. ”Automatisointi ja automatisointiin luottaminen”, tiivistää Rönkkö syitä saatujen säästöjen takana.
”Aiemmin elimme tilanteessa, missä emme olisi pystyneet enää kasvamaan”, kertoo Rönkkö ajasta ennen järjestelmänvaihtoa. Jopa viiden samanaikaisesti käytössä olleen ohjelman päivitys, ylläpito ja kehitys toivat kuluja ja veivät aikaa olennaiselta. ”Tarvitsimme toimintaympäristön, joka palvelisi meidän ja asiakkaidemme nykyisiä ja tulevia tarpeita. Lemonsoft on tähän tarpeeseen pystynyt vastaamaan ja se on edelleen tilitoimistomme päätyökalu. Lemonsoft oli jo silloin kehittyvä talo ja haluaa edelleen kehittyä. Olen myös tyytyväinen siihen, miten toiveisiimme on reagoitu.”
Juha Rönkkö kertoo, että yritys on pystynyt esittelemään Lemonsoftia asiakkailleen hyvillä mielin. Käytännön muutos siinä, pitääkö asiakkaalle usean vai yhden ohjelman demon, vaikuttaa myönteisesti myös hintalappuun.
Kuopion Ykköstilit Oy:n asiakkaat kiinnostuvat Lemonsoftin mahdollisuuksista: ”Esittelemme asiakkaalle Lemonsoftin valikoimaa tämän tarpeen mukaisesti. Yleensä alkuun käytössä ovat LemonOnlinen peruspaketit, jotka sisältävät laskutusta, asioiden hyväksyntää, maksatusta ja ehkä jopa palkanlaskentaa. Yhteisen matkan varrella käyttöä voi aina laajentaa, kun asiakas tarvitsee lisää ominaisuuksia. Ohjelmistossa riittää kyllä paukkuja, mutta kaikkia toimintoja ei tarvita eikä ole järkevääkään ottaa käyttöön alkuvaiheessa. Pienellä startilla päästään yleensä liikenteeseen ja kasvetaan sitten tarpeen mukaan yhdessä.”
Lisämyyntiä on siis saatu suoraan asiakkaiden tarpeisiin vastaamalla: ”Olemme voineet kertoa, että jos tarvitset tällaisen ominaisuuden, olisi meillä sinulle tässä ohjelma.”
Kymmenen vuotta sitten käyttöönotettu uusi toimintaympäristö esivalmisteluineen vaati aikaa, joustoa ja sopeutumiskykyä koko henkilökunnalta. Vaikka nyt käytössä on nykyaikainen LemonOnline, täytyy henkilökunnan edelleen reagoida nopealla aikataululla uusiin ominaisuuksiin ohjelmassa sekä muutoksiin, esimerkiksi taannoiseen alv-päivitykseen. Tämä vaatii henkilökunnalta jatkuvaa ohjelmiston opettelua, mutta se Rönkön mukaan kannattaa.
”Onneksi teimme muutoksen. Suoraan sanottuna muuten emme olisi tässä tilanteessa emmekä voisi kehittyä jo alan vaatimustenkin mukaisesti, se on ihan fakta”, kertoo Rönkkö. Se, mihin Kuopion Ykköstilit Oy haluaa keskittyä, on yrittäjälle selvää. ” Me teemme asiakaslähtöisesti työtä. Asiakas tietää aina kelle soittaa ja mille paikkakunnalle ja että meille voi aina tulla aina käymään. Lemonsoftin ohjelmisto tukee meitä asiakaslähtöisessä työssä. Sen takia LemonOnlinea on helppo myydä ja hyvällä omallatunnolla meidän myyjät voi sitä tarjota.”
Kuopion Ykköstilit Oy lyhyesti: