Miten selvitä kustannuspaineesta ja nousevista hinnoista? Lue viisi vinkkiä!

Julkaistu: 06.06.2022

Aiheet: Blogi . Resurssien- ja projektinhallinta

« takaisin lemonnews etusivulle

Mikko Niiniketo

Mikko Niiniketo

Olen Lemonsoftilla asiantuntija- ja palveluyrityksien toimialajohtaja. Osaamiseni keskittyy markkinointiin, myyntiin ja yrityksen prosessien kehitykseen. Laaja kokemus erilaisista organisaatioista, pk-yrityksistä aina suuriin pörssiyrityksiin ja julkiseen sektoriin, antaa hyvän pohjan erilaisille ratkaisuille. Vapaa-aikani kuluu lumilautaillen, golfia pelaten ja jalkapalloa seuraten.

Tilaa uutiskirje!

Viime kuukausina mediassa on rummutettu kasvavista paineista kustannuksiin liittyen ja niiden vaikutuksesta yrityksien tulokseen ja kannattavuuteen. Osa toimijoista pystyy helposti siirtämään kustannukset suoraan hintoihin, mutta osalla kannattavuus kärsii suuresti näinä aikoina. Millä toimenpiteillä yritykset pystyvät säilyttämään kilpailukyvyn näissä olosuhteissa?  

Meillä Lemonsoftilla aihe nousee monesti esille niin nykyisten kuin uusienkin asiakkaiden kanssa. Uusien asiakkaiden parissa ERP:n hankinta nähdään hetkellisenä kuluna, mutta samalla todetaan, että tehokkuus nousee ajan myötä, kun liiketoiminnan prosesseja saadaan automatisoitua nykyisiin verrattuna. Nykyisten asiakkaiden kanssa puolestaan käydään keskustelua siitä, miten nykyisiin prosesseihin saataisiin Lemonsoftin tarjonnasta lisää apua. Tämä keskustelu ei ole riippuvainen yrityksen toimialasta. Nykyinen kustannuksien nousu koskee enemmän tai vähemmän kaikkia toimialoja. 

Listasimme muutamia vinkkejä, miten yrityksen voimavarat saadaan tehokkaaseen käyttöön Lemonsoftin ratkaisuilla: 

  1. Käytä työajankirjausta! Näin kaikki tehty työ päätyy järjestelmään ja edelleen laskutettavaksi asiakkaalta.  
  2. Hyödynnä aikaisempaa dataa! Tarjousta tehdessä käy läpi järjestelmästä vastaavat projektit ja arvioi niiden kustannusrakennetta nykyiseen tilanteeseen verrattuna. 
  3. Seuraa resurssien käyttöä! Tiedät tarkemmin resurssien riittävyyden ja työkuorman seuraavien viikkojen aikana. 
  4. Tunnista haasteelliset projektit! Projektien reaaliaikainen seuranta ja aikainen puuttuminen mahdollisiin ongelmiin lisäävät kannattavuutta ja läpinäkyvyyttä.
  5. Seuraa talouslukuja! Yhdellä järjestelmällä saadaan koostetuksi ajantasaista tietoa liiketoiminasta. Yrityksen johtaminen helpottuu, kun päätökset perustuvat lukuihin ja faktoihin.

Jatkolukemiseksi suosittelen erityisesti asiantuntija- ja palvelualalle laadittua kannattavuuden parantamiseen kirjoitettua opasta. Lisäksi kannattaa lukea Opi uutta -osio, jossa lisää vinkkejä mm. projektinhallintaan ja laskutukseen.



Oletko hankkimassa ensimmäistä toiminnanohjausjärjestelmää? Kenties vaihtamassa vanhaa uuteen ja ehompaan?

Jätä yhteydenottopyyntö, niin otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian.

Ota yhteyttä

« takaisin lemon news etusivulle

Mikko Niiniketo

Mikko Niiniketo

Olen Lemonsoftilla asiantuntija- ja palveluyrityksien toimialajohtaja. Osaamiseni keskittyy markkinointiin, myyntiin ja yrityksen prosessien kehitykseen. Laaja kokemus erilaisista organisaatioista, pk-yrityksistä aina suuriin pörssiyrityksiin ja julkiseen sektoriin, antaa hyvän pohjan erilaisille ratkaisuille. Vapaa-aikani kuluu lumilautaillen, golfia pelaten ja jalkapalloa seuraten.

Tilaa uutiskirje!