Oletko rakennusalan huomisen tekijä?

Julkaistu: 13.09.2022

Aiheet: Blogi . Resurssien- ja projektinhallinta

« takaisin lemonnews etusivulle

Sami Eromäki

Sami Eromäki

Toimin Lemonsoftilla rakentamisen ja projektiliiketoiminnan toimialajohtajana. Asiakaskeskeisyys, läpinäkyvyys ja luottamus ovat keskeiset arvot jotka näkyvät työpäivissäni. Entisenä yrittäjänä koen tärkeäksi olla helpottamassa ja edesauttamassa asiakkaidemme liiketoimintaa. Vapaa-aika kuluu perheen ja perinnerakentamisen parissa.

Tilaa uutiskirje!

Rakennusalasta puhuttaessa ensimmäisenä tulee mieleen myöhästymiset, budjettiylitykset, oikeustaistelut, vastuunvälttelyt jne. Kaikki nämä ovat negatiivisia asioita. Miten ihmeessä jotkut kuvittelevat, että tällä tyylillä ala saa vetovoimaa? Puhumattakaan siitä että nuoret haluaisivat ehdottomasti päästä mukaan näihin karkeloihin?

Asiakkaiden kanssa keskustellessani saan hyvin usein kuulla miten kierolla tavalla ala toimii. Toisen menestys saattaa perustua puhtaasti toisen epäonneen tai toiselta viemiseen. Isompi voi vaatia pienemmiltä jälkeenpäin alennusta laskuihin, jotta lasku maksetaan edes jollain järkevällä ajalla. Tämä toimintatapa on raakaa ja lyhytnäköistä bisnestä, jossa isot menestyvät ja pienemmät joustavat.

Tällä mielikuvalla aika harva nuori haluaa olla osa tätä tarinaa. Onneksi alalle mahtuu myös vastuullisia yrityksiä, joissa toimialan perinteet loistavat poissaolollaan.

Rakennusalan tulevaisuus on hyvin pitkälti kiinni meistä itsestä. Toimimmeko kuten aina tähänkin saakka vai luommeko tulevaisuutemme? Haluammeko me olla se muutosvoima, jota rakennusala tarvitsee?

Tekniikka ei rajoita, mutta ne vanhat perinteet

Kulttuurimuutoksen lisäksi tarvitaan toimintamallien muuttamista aina sopimusteknisistä yksityiskohdista digitaalisiin järjestelmiin. Mutta mitkään järjestelmät tai sopimustekstit eivät tule alaa muuttamaan, ellei meillä itsellä ole siihen halua. Tekniikka ei tule rajoittamaan kehityksen syntymistä. Rajoittavana tekijänä on yksinkertaisesti me ihmiset.

Yksinkertaistettuna kaikki perustuu luottamukseen. Miten sitä luottamusta voidaan saavuttaa, jos päätavoite on rikastua toisen tekemisellä. Jo tämä lähtökohtakin luo sen epäilyttävän tunnelman. Kyllä on hieman haastavaa tehdä tuloksekasta yhteistyötä, jos aikaa ja energiaa täytyy käyttää riitelyyn.

Kaupankäynti tapahtuu ihmisten välillä, vaikka taustalla ovatkin yritykset

Luottamus voidaan ansaita avoimuudella. Isotkin kaupat syntyvät ihmisten välisellä kommunikaatiolla ja siinä syntyvällä luottamuksella. Ihan samaan tapaan me tehdään autokauppaa. Jos myynti-ilmoitus ja myyjän  kanssa käydyt keskustelut vakuuttavat, auto vaihtaa omistajaa. Siinä syntynyt luottamus ajaa tekemään kauppaa.

Totta kai yritysmaailmassa yritykselläkin on vaikutuksensa päätöksiin, mutta lähtökohtaisesti myyjä on se, joka kauppasuhteen muodostaa.

Voiko täydellisestä pimittämisestä siirtyä läpinäkyvyyteen?

Miltä kuulostaisi urakkamalli, jossa tilaajan kanssa sovitaan vain kate, jonka me otamme kaikesta? Oletetaan, että olemme voineet antaa tavoitehinnan ja sen mukaan olemme tulleet valituksi. Valinnan jälkeen tilaaja ja urakoitsijana hoidamme urakkaa yhdessä suunnittelusta alkaen. Asiakkaan tarpeet ja laatuvaatimukset  täytetään asiakkaan vaatimusten mukaisesti. Urakoitsija myy asiakkaalle oman osaamisensa kalustoineen. Vastuukysymykset jakautuvat tekemisen tai suunnittelun suhteessa. Kaikki tapahtumat ja kulut ovat läpinäkyvästi tilaajan nähtävillä.

Yhteistyössä suoritettu rakentaminen luo varmasti paremman ilmapiirin työmaalle ja se osaltaan auttaa työvoiman saatavuudessa, mutta näkyy myös tuloksessa.

Kun oma tahtotila on olla luotettava kumppani, tarjoamme työkaluja läpinäkyvyyden ja avoimuuden tehostamiseen ilman suurempaa byrokratiaa.



Oletko hankkimassa ensimmäistä toiminnanohjausjärjestelmää? Kenties vaihtamassa vanhaa uuteen ja ehompaan?

Jätä yhteydenottopyyntö, niin otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian.

Ota yhteyttä

« takaisin lemon news etusivulle

Sami Eromäki

Sami Eromäki

Toimin Lemonsoftilla rakentamisen ja projektiliiketoiminnan toimialajohtajana. Asiakaskeskeisyys, läpinäkyvyys ja luottamus ovat keskeiset arvot jotka näkyvät työpäivissäni. Entisenä yrittäjänä koen tärkeäksi olla helpottamassa ja edesauttamassa asiakkaidemme liiketoimintaa. Vapaa-aika kuluu perheen ja perinnerakentamisen parissa.

Tilaa uutiskirje!