Opi uutta: Automatisoi rutiinit

Julkaistu: 18.09.2019

Aiheet: . Opi uutta

« takaisin lemonnews etusivulle

Kari Joki-Hollanti

Kari Joki-Hollanti

Olen Lemonsoftin perustaja ja kehitysjohtaja. Yritysten liiketoimintaprosessit ovat viimeisen 30 vuoden aikana tulleet hyvinkin tutuiksi. Haluan auttaa yrityksiä menestymään omassa liiketoiminnassaan ohjelmistoratkaisun avulla. Olen erityisen kiinnostunut automatisoimaan prosesseja softan keinoin. Bisneksen lisäksi hyvä ruoka ja viinit – etenkin Amarone – ovat kiinnostuksen kohteina.

Lemonsoft Automatisointi on Windows-palvelu, joka toimii taustalla tehden ajastetusti ja automaattisesti määrittelemäsi toiminnot. Näitä toimintoja ovat esimerkiksi pankkiaineiston noutaminen ja lähettäminen, sekä myyntilaskujen lähettäminen verkkolaskuina. Kutsumme tätä palvelua Aimoksi.

Automatisointi edellyttää WBAUT Automatisointi -lisenssin aktivointia ja palvelun asentamista palvelimelle. Palvelu hoitaa yhdessä ympäristössä eli SQL Server instanssissa olevien yritysten automatisoinnin. Esimerkiksi tilitoimistoympäristössä sama palvelu hoitaa kaikkien tilitoimiston yritysten automatisoinnin.

Automatisoinnin ohjeistus koskee Lemonsoft 2021.5 tai uudempaa versiota. Vanhemmissa versioissa toiminnallisuus on muuten sama, mutta määrittelyt löytyvät eri paikasta.

Asentaminen

Lemonsoftin alustapalvelujen piirissä olevat asiakkaat saavat automatisoinnin käyttöönsä pyytämällä asiakaspalvelusta ja me huolehdimme asennuksen, sekä päivitykset jatkossa.
Muut asiakkaat voivat joko tilata asennuksen meiltä, tai antaa oman tietohallinnon hoitaa asia. Asennusohje löytyy tästä.


Käyttäminen

Automatisoinnin määrittelyt löytyvät tällä hetkellä Lemonsoftista. LemonOnlineen ne ovat tulossa vuoden 2023 aikana.

Valitse Lemonsoftin työasemaversion toiminto Järjestelmä Palvelut Määrittelyt. Toiminto on tarkoitettu pääkäyttäjälle eli peruskäyttäjä ei tähän pääse.
Palvelun asetukset -ikkunasta näet määrittelemäsi automatisoinnit ikkunan vasemmassa reunassa.

auto1

Kuva: Automatisointi palvelun asetukset

Testaa aluksi että asetukset ovat kunnossa. Valitse välilehti Asetukset ja sieltä toiminto Lue asetukset. Viimeinen eli automatisointipalvelun tila ei ole merkityksellinen, koska se testaa paikallista konetta, ei palvelinta, jolla palvelu pyörii. Palvelu on hyvin usein eri palvelimella kuin missä itse ohjelma sijaitsee. Näin on myös meidän omassa alustapalvelussa. Tähän siis tulee todennäköisesti punainen rasti, mutta muiden asetusten tulee olla vihreällä.

auto2

Kuva: Palvelun asetusten testaaminen


Testaa ajastus -toiminta tarkistaa valitun automatisoinnin asetukset ja huomauttaa, jos löytää siitä virheitä. Tätä voit käyttää myöhemmin varmistamaan tekemäsi automatisoinnin toimivuus.
Luo uusi automatisointi toiminnolla Uusi. Anna palvelun nimi, joka tulee näkyviin puurakenteessa vasemmalla. Anna myös tarkempi kuvaus. Tämän jälkeen valitset automatisoinnin tyypin. Automatisointeja on kymmeniä erilaisia ja näistä voit lukea tulevista opi uutta artikkeleista tai ohjeestamme.

auto3

Kuva: Uuden automatisoinnin luonti


Osaan automatisoinneista liittyy vielä tarkenne, jonka avulla tarkennat automatisoinnin toimintoa.

Tämän jälkeen ajastat palvelun. Anna ensin kellonaika, jolloin automatisointi suoritetaan. Esimerkiksi pankkiaineistot voi noutaa vaikka aamuisin klo 06.00. Anna tämän jälkeen toistumisväli, esimerkiksi 1 päivä. Esimerkiksi pankkisaldojen osalta aikaväli voi olla myös vaikka tunnin välein.

Anna viikonpäivät, jolloin palvelu suoritetaan. Mikäli haluat että suoritus tapahtuu vaikka kuukauden ensimmäisenä päivänä, anna kalenteripäivät kohtaan 1. Jos päiviä tulee useita, erota ne pilkulla.

Valitse vielä kuukaudet, jolloin toiminto tehdään ja määrittele koska automatisointi aloitetaan ja koska se mahdollisesti loppuu.

auto4

Kuva: Automatisoinnin ajastus


Yksi automatisointi voi koskea yhtä tai useampaa yritystä. Määrittele yritykset tietokannat-välilehdellä. Rastita ne tietokannat eli yritykset, joita automatisointi koskee.

Lopuksi kytke automatisointi päälle rastittamalla kenttä Ajastus päällä. Tallennuksen jälkeen automatisointi on käynnissä.

Kommunikointi


Palvelu toimii taustalla ja kommunikoi käyttäjien kanssa viesteillä ja sähköpostilla. Virhetilanteissa palvelu lähettää virheilmoitukset määriteltyyn sähköpostiosoitteeseen. Määrittele tämä sähköpostiosoite hallintakeskuksen asetuksella AUTOMATION_ERRORS. Määrittele myös lähettäjän sähköpostiosoite asetuksella AUTOMATION_EMAIL.


Automatisoidut palvelut lähettävät myös viestejä roolin mukaisesti. Esimerkiksi ostoreskontranhoitaja saa tiedon noudetuista verkkolaskuista.



Kuva: Automatisoinnin viestit LemonOnlinessa


Palvelu kirjoittaa mahdolliset poikkeamat Windowsin tapahtumalokiin, josta löydät ne nimellä LemonsoftServices.

« takaisin lemon news etusivulle

Kari Joki-Hollanti

Kari Joki-Hollanti

Olen Lemonsoftin perustaja ja kehitysjohtaja. Yritysten liiketoimintaprosessit ovat viimeisen 30 vuoden aikana tulleet hyvinkin tutuiksi. Haluan auttaa yrityksiä menestymään omassa liiketoiminnassaan ohjelmistoratkaisun avulla. Olen erityisen kiinnostunut automatisoimaan prosesseja softan keinoin. Bisneksen lisäksi hyvä ruoka ja viinit – etenkin Amarone – ovat kiinnostuksen kohteina.