UX – pelkkä trendikäs termi vai aito asia?

Julkaistu: 16.01.2023

Aiheet: . Blogi

« takaisin lemonnews etusivulle

Jussi Saarela

Jussi Saarela

Toimin Lemonsoftilla Product Leadinä UX-arkkitehtuurin parissa, eli olen vastuussa sovellusten käyttäjäkokemuksen kehityksestä. Olen aina ollut kiinnostunut ihmisten käyttäytymisen opiskelusta, käytännössä psykologiasta; jopa aivan neuropsykologiaan asti. Tämän myötä ohjelmistokehittäjäksi kasvaessani luonnollinen polku on ollut käyttöliittymien sekä käytettävyyden kehitys. Tradenomiopinnot suorittaneena myös liiketoiminnallinen puoli kuuluu työkalupakkiini. Tapaan käytettävyysoikkuihin törmätessäni puolivakavissani vitsailla, että ”se on noin, koska minä en ollut sitä tekemässä”. Tehdään asioista luonnollinen käyttää pala kerrallaan.

Tilaa uutiskirje!

Sovelluskehitysalalla kuulee usein trendikkään termin ”UX”. Se ei ole trendikäs vain ollakseen hieno termi tai luodakseen hienon tittelin vaan koska sovelluskehityksen maailmassa on herätty siihen, että sovellusten käyttäjäkokemus, eli UX (user experience) on aivan yhtä tärkeää kuin sovelluksen toimivuus teknisesti. Itse asiassa, sovelluksen toimivuus on osa käyttäjäkokemusta. 

Apple aloitti yhtenäisen UX-kehityksen (Human Interaction Guidelines) jo 2000-luvun puolella, Google tuli hyvin perässä 2010-luvun alkupuolella Material Design -muotoilukielellään ja Microsoft alkaa myös Windows 11 myötä tehdä käyttäjäkokemuksista yhtenäisiä heidän omien ohjelmiensa kesken Fluent Design System -ohjeistoillaan. Suuremmat ERP-sovellukset kuten SAP ovat myös luoneet oman muotoilukielen, Fiorin heidän alustoilleen.  

Myös meillä Lemonsoftilla otetaan käyttäjäkokemus tosissaan ja otankin nyt vastuuksi konsernin web- ja mobiilisovellusten käyttäjäkokemuksen kehittämisen ja suunnittelun Product Leadin roolissa. 

Hyödyllinen, hieno ja kätevä 

Käyttäjäkokemusta voidaan mitata esimerkiksi kolmella päätason mittarilla: hyödyllisyys, haluttavuus ja käytettävyys. 

Hyödyllisyydellä mitataan tuotteen hyödyllisyyttä käyttäjälle, eli täyttääkö sen toiminnallisuudet käyttäjän vaatimukset. 

Haluttavuudella mitataan tuotteen puoleensavetävyyttä. Tuotteesta halutaan ”vau” -efekti, jota on kiva katsella – onhan ERP käyttäjälleen jokapäiväinen työkalu. 

Käytettävyydellä mitataan sitä, että tuleeko käyttäjälle onnistunut tunne tuotteen käytön jälkeen. Pienikin oikku tai vaikeus käytön aikana vaikuttaa onnistuvuuden tunteeseen. 

Käyttäjäkokemus perustuu myös ympäröivään maailmaamme: käyttäjämme käyttävät jatkuvasti muita erilaisia sovelluksia tietokoneella sekä mobiililaitteilla ja se muovaa tietynlaisen oletuksen sovellusten toiminnasta. Tämä tekee käyttäjäkokemuksen kehittämisestä jatkuvaa.  

Käyttäjän oma kokemus on paras palaute 

Olemme saaneet paljon arvokasta palautetta viime vuosien aikana tuotteistamme ja kehitämme niitä ja niiden käyttäjäkokemusta jatkuvasti palautteiden perusteella paremmaksi. Esimerkiksi niinkin pieni asia kuin LemonOnlinen selaimen välilehdellä näkyvän sivuotsikon vaihtuminen aukiolevan näkymän mukaan toi kerralla suuren parannuksen käyttökokemukseen käyttäjillemme, joilla on jatkuvasti LemonOnline auki monella eri välilehdellä; enää ei tarvitse selata kaikkia välilehtiä läpi nähdäkseen, missä oli mitäkin. 

Otan mieluusti vastaan kaikenlaisen palautteen LemonOnlinen sekä muiden web- ja mobiilituotteiden käyttäjäkokemukseen ja käytettävyyteen liittyen. 



Oletko hankkimassa ensimmäistä toiminnanohjausjärjestelmää? Kenties vaihtamassa vanhaa uuteen ja ehompaan?

Jätä yhteydenottopyyntö, niin otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian.

Ota yhteyttä

« takaisin lemon news etusivulle

Jussi Saarela

Jussi Saarela

Toimin Lemonsoftilla Product Leadinä UX-arkkitehtuurin parissa, eli olen vastuussa sovellusten käyttäjäkokemuksen kehityksestä. Olen aina ollut kiinnostunut ihmisten käyttäytymisen opiskelusta, käytännössä psykologiasta; jopa aivan neuropsykologiaan asti. Tämän myötä ohjelmistokehittäjäksi kasvaessani luonnollinen polku on ollut käyttöliittymien sekä käytettävyyden kehitys. Tradenomiopinnot suorittaneena myös liiketoiminnallinen puoli kuuluu työkalupakkiini. Tapaan käytettävyysoikkuihin törmätessäni puolivakavissani vitsailla, että ”se on noin, koska minä en ollut sitä tekemässä”. Tehdään asioista luonnollinen käyttää pala kerrallaan.

Tilaa uutiskirje!