Vaasanpuistikko 20 A
65100 VAASA
Itämerenkatu 3
00180 HELSINKI
Puutarhakatu 53
20100 TURKU
Åkerlundinkatu 11 D
33100 TAMPERE
(Tulli Business Park)
Alasintie 1
80130 JOENSUU
Keskikatu 11 B
45100 KOUVOLA
Sepänkatu 20
90100 OULU
Ahlmaninkatu 2
40100 JYVÄSKYLÄ
« takaisin lemonnews etusivulle
Toimin Lemonsoftilla rakentamisen ja projektiliiketoiminnan toimialajohtajana. Asiakaskeskeisyys, läpinäkyvyys ja luottamus ovat keskeiset arvot jotka näkyvät työpäivissäni. Entisenä yrittäjänä koen tärkeäksi olla helpottamassa ja edesauttamassa asiakkaidemme liiketoimintaa. Vapaa-aika kuluu perheen ja perinnerakentamisen parissa.
Aalto-yliopiston tekemän iCons-tutkimusten mukaan työmaalla tehdään asiakasarvoa tuottavaa työtä vain noin 35 %. Kaikki muu on kaluston ja materiaalien hakua sekä siirtelyä, tiedon hakua ja ongelmien selvittelyä. Tässä on se syy, miksi rakennusalasta puhutaan, että sen tuottavuus ei ole parantunut vuosikymmeniin. Täytyy tosin todeta, että rakentamisen vaatimustaso on noussut merkittävästi ja osa työstä on siirtynyt tehtaisiin. Voidaan siis todeta karrikoidusti, että talon rakentaminen kestää nykyään yhtä kauan kuin 1900-luvun alkupuoliskolla. Rakennettavaa vain on nykypäivän talossa paljon enemmän ja monimutkaisempaa.
Miten tätä tuottavuutta voitaisiin lähteä parantamaan? Yksinkertainen kaava on LEAN johtamisen perusajatuksessa mainitun hukan eli turhan työn poistaminen. Tutkimuksessakin todettiin, että iso osa ajasta menee etsimiseen tai siirtelyyn. Lähdetään siis etsimään ensimmäisenä ratkaisuja tähän.
Reaaliaikainen kalustonhallinta ja sisäpaikannus ovat jo tätä päivää. Se toki edellyttää toimivaa WiFi-/mobiiliverkkoa työmaalla, mutta se on ratkaistavissa tukiasemilla. Kalustonhallinnan toimivuus riippuu täysin käyttäjistä. Homma toimii hyvin, mikäli kaikki käyttäjät kirjaavat kalustokäyttönsä järjestelmään. Luonnollisesti kaikilla on perustyökalut käytössä, mutta esimerkiksi arvokkaampia koneita ei hankita omaksi työmaan jokaiselle työntekijälle. Yleisesti voidaan myös todeta, että omalla nimellä lainattu kalusto pysyy paremmassa kunnossa, kuin ilman omaa kuittausta suoritettu haku.
Sanomattakin on selvää, jos se ainoa tärylätkä on laajan työmaan toisessa nurkassa, sitä joutuu etsimään ja aikaa kuluu. Tähänkin löytyy ratkaisu työmaan digitalisoinnista. Kaluston paikannus yleistyy vuosi vuodelta laitteiden kehittyessä. Nykyisin päästään jo jopa alle 1 cm tarkkuuteen oikealla laitekannalla. Työmaaoloissa, etenkin ulkotiloissa riittävä tarkkuus on yleensä metrejä. Jos saan tiedon, että tärylätkä on kartalla näkyvällä alueella, osaan etsiä sitä heti oikeasta suunnasta. Sisätiloissa tarkkuutta täytyy olla enemmän, mutta se on toteutettavissa eri tekniikoilla.
Kun kalusto on hallinnassa ja tiedossa missä/kenellä se on, voidaan puhua jo isosta työaikasäästöstä ja työmaan tehokkuuden noususta. Kun koneet ja työkalut ovat hallinnassa, vielä pitäisi saada nopeasti tieto, miten jokin työtehtävä tulee hoitaa.
Usein tiedonhaku liittyy meneillään olevaan työtehtävään. Pitäisi nähdä piirustuksia tai työohjeita, mutta ne ovat työnjohtajan takana. Lähes jokainen meistä kantaa nykyään älypuhelinta taskussa. Sen avulla voidaan seurata omaa työlistaa ja työhön liittyviä dokumentteja. Tähänkin löytyy useita ratkaisuja markkinoilta. LemonTime ja Lixani on yksi vaihtoehto.
Etelä-Suomen Julkisivupalvelussa työpäällikkönä toimiva Janne Paaso on vienyt työmaidensa digitalisaation nykypäivään. Lixanin avulla tiedetään jatkuvasti mitä henkilöt tekevät, ketä on työmaalla ja jokaisella työntekijällä on mahdollisuus nähdä työmaadokumentaatio puhelimestaan. Työntekijä myös kuvaa oman tekemisensä etenemistä ja raportoi näin työn edistymisestä. Aiemmin työnjohtaja yritti pysyä kaikesta selvillä kiertämällä työmaalla, nykyisin saa paremman kokonaiskuvan työmaasta katsomalla puhelimesta. Toimisto on aina mukana. Myös työmaata koskevaa tiedonantoa ja viestintää hoidetaan digitaalisesti. Esimerkiksi korjattavan talon asukkaat rekisteröityvät itse työmaan tiedotuskanavalle ja ovat näin ajan tasalla tilanteesta.
Rakennusalan digitalisaatio on nykypäivää. Sen avulla voidaan nostaa tuottavuutta, parantaa asiakaspalvelua, nostaa luottamusta, nostaa laatua ja lisätä yhteistyötä eri urakoitsijaportaiden kanssa.
« takaisin lemon news etusivulle
Toimin Lemonsoftilla rakentamisen ja projektiliiketoiminnan toimialajohtajana. Asiakaskeskeisyys, läpinäkyvyys ja luottamus ovat keskeiset arvot jotka näkyvät työpäivissäni. Entisenä yrittäjänä koen tärkeäksi olla helpottamassa ja edesauttamassa asiakkaidemme liiketoimintaa. Vapaa-aika kuluu perheen ja perinnerakentamisen parissa.