Kotiuta saatavat kassaasi nopeasti

Julkaistu: 03.09.2024

Aiheet: . Blogi

« takaisin lemonnews etusivulle

Jari-Pekka Hyyppä

Jari-Pekka Hyyppä

Toimin Lemonsoftilla tuotemarkkinoinnin johtajana. Pitkä yrittäjätaustani opetti, että paraskaan tuote ei mene kaupaksi ilman selkeää tuotteistusta ja laadukasta myyntiä. Suurimpia onnistumisen hetkiä ovat ne, kun asiakas löytää tuotteemme avulla helpotuksen haasteeseen, johon ei uskonut olevan ratkaisua. Vapaa ajalla pidän kehon kunnossa kuntoillen ja mielen virkeänä omaa musiikkia tehden.

Yhä useampi lasku maksetaan eräpäivän jälkeen ja maksuviiveet ovat yleistyneet huomattavasti viime vuosina. Merkittävin syy trendin taustalla lienee yleisestä maailmantilanteesta johtuva yritysten maksuvalmiuden heikkeneminen. 

Koska joudumme sinnittelemään nykyisissä olosuhteissa ehkä pitkäänkin, on hyvä pysähtyä pohtimaan, miten voit omalla toiminnallasi nopeuttaa kassan kiertoa ja minimoida luottotappioriskit. On hyödyllistä keskittyä asioihin, joihin voit vaikuttaa ja siirtää muut asiat sivummalle hetkeksi. 

Myyntilaskuprosessin kehittäminen on yksi helpoimmista tavoista tehostaa kassan kiertoa. Kun laskun koko elinkaari optimoidaan vaihe vaiheelta tehokkaaksi, kotiutuu raha omaan kassaan huomattavasti aiempaa nopeammin. 

Saatat jopa yllättyä, kuinka suuri vaikutus omalla toiminnallasi on rahan kotiutumisnopeuteen ja kuinka paljon paremmin yrityksesi sietää yksittäisiä takaiskuja, kun suurin osa asiakkaistasi maksaa laskunsa ajallaan. 

 

Laskun elinkaari tehokkaaksi 

1.  Laskuta nopeasti ja ketterästi 

Ethän jätä lähettämättömiä laskuja odottamaan parempaa hetkeä! Laskutus kannattaa nostaa prioriteettilistan kärkisijalle. 

Mitä nopeammin asiakas saa laskun, sitä nopeammin sen eräpäivä koittaa. Nopea laskutus vähentää myös maksuviiveitä aiheuttavia virheitä ja epäselvyyksiä laskutuksessa, koska sovitut asiat ovat kirkkaana sekä toimittajan, että asiakkaan muistissa. 

Nopea laskutus osoittaa myös yrityksen olevan ammattimainen ja luotettava kumppani, mikä lisää asiakastyytyväisyyttä ja uskollisuutta. 

Vinkki: Tehokkaan toiminnanohjauksen ja laskutusjärjestelmän avulla työt ja tuotteet siirtyvät laskutukseen helposti ja laskutusprosessista tulee jouheva. 

 

2.  Ole tarkka maksuvalvonnassa 

Sujuva maksuvalvonta on hyvän myyntilaskuprosessin kivijalka. Kun maksuvalvonta reagoi ketterästi ja viiveettä mahdollisiin yli- ja alisuorituksiin, maksuviiveisiin ja muihin epäselvyyksiin, vältetään tyypillisimmät laskutuksen pullonkaulat. 

Varsinkin suurilla laskuvolyymeilla maksuvalvonta selvitystöineen työllistää paljon, vaikka itse suoritusten seuranta ja kohdistaminen olisikin pitkälle automatisoitu. 

Vinkki: Varmista, että maksuvalvonta on automatisoitu ja ulkoista selvitystyöt, jos mahdollista. 

 

3.  Älä epäröi muistuttaa

Älä turhaan arkaile lähettää maksumuistutuksia. Luo prosessi, jonka mukaisesti myöhästyneistä maksuista muodostuu automaattisesti maksumuistutus.  

Varsinkin moni yrittäjä pelkää, että maksumuistuttaminen vaarantaa asiakassuhteen ja tärkeiksi muodostuneille asiakkuuksille luodaan poikkeavia käytänteitä aivan suotta.

Asiakkaasi ymmärtävät kyllä kassankierron merkityksen ja johdonmukainen maksumuistuttaminen antaa yrityksestäsi vakuuttavan kuvan sekä sitouttaa asiakkaasi sovittuihin maksuehtoihin.

Vinkki: Automatisoi maksumuistutus ja ole johdonmukainen. Vältä asiakaskohtaisesti sovittuja käytänteitä.

 

4.  Hoida perintä ammattimaisesti

Kun lasku päätyy perintään, on tilanne yleensä epämieluisa kaikille osapuolille. Siksi perinnässä tulee huomioida selkeän prosessin lisäksi hienotunteisuus. Hyvin hoidettu perintäprosessi voi vahvistaa asiakassuhdetta, kun taas huonosti hoidettuna romuttaa sen täysin. 

Perintäpalvelut kannattaa ulkoistaa kokeneelle ja luotettavalle toimijalle, jolla on kyky toimia hyvä perintätavan mukaisesti. 

Vinkki: Useimmiten perintä kannattaa integroida mahdollisimman kiinteäksi osaksi muita laskun elinkaaren vaiheita. Parhaiten tämä onnistuu, kun koko laskun elinkaari hoidetaan samassa järjestelmässä ja samaa ulkoistuskumppania hyödyntäen. 

 

Haluatko tietää enemmän? Tutustu Lemonsoft-konserniin kuuluvan Finvoicerin Laskujen elinkaari -palveluun >>

 

Laskutuksen asiakaspalvelu parantaa asiakaskokemusta 

Laskutusasioihin liittyvä asiakaspalvelu vaikuttaa asiakaskokemukseen valtavasti.  

Kun asiakkaalla on kysymys saamastaan laskusta, hän yleensä haluaa vastauksen nopeasti. Kysymykset laskun sisällöstä tai maksuajoista ovat usein nopeasti selvitettäviä asioita, mutta mikä asiakas joutuu odottamaan vastausta lähelle eräpäivää, voi asiakkaan tunnelma kiristyä.  

Erityisesti laskutuksen asiakaspalvelussa täsmällisyys ja nopeus ovat valttia. Suurilla laskumäärillä vaaditun laadun ja nopeuden ylläpitäminen voi olla haastavaa tai ainakin kallista. Yhä useampi yritys päättää ulkoistaa laskutuksen asiakaspalvelun ja hyödyntää omat resurssinsa ydinliiketoimintaansa. 

 

Laskurahoitus pitää liiketoiminnan rattaat liikkeessä 

Myyntilaskujen pitkät maksuajat aiheuttavat pullonkauloja yrityksen toimintaan useilla toimialoilla. Kun ostolaskut erääntyvät ja palkat on maksettava ennen kuin asiakkaat maksavat laskunsa, muodostuu kassavaje, johon laskurahoitus on useimmiten kustannustehokas ja joustava ratkaisu. 

Laskurahoituksen avulla yritys tasaa kassavaihtelua ja parantaa maksuvalmiutta joustavasti ja oikea-aikaisesti verrattuna moniin muihin rahoitusvaihtoehtoihin. Useille yrityksille laskurahoitus on elintärkeä jopa toiminnan jatkuvuuden näkökulmasta. 

 

Koko laskun elinkaaren voi ulkoistaa 

Lemonsoft-konserniin kuuluva Finvoicer tarjoaa kattavan ja helpon ratkaisun kaikkiin laskun elinkaaren vaiheisiin.  

Kun ulkoistat myyntilaskuprosessin Finvoicerille, sinun ei tarvitse huolehtia maksuvalvonnasta, muistutuksesta, perinnästä tai laskutuksen asiakaspalvelusta. Finvoicer hoitaa nämä puolestasi tehokkaasti ja ammattitaidolla.  

Lisäksi voit halutessasi hyödyntää Finvoicerin laskurahoituspalvelua, jolla saat myyntisaatavasi nopeasti rahaksi ilman pitkiä odotusaikoja. Näin voit keskittyä omaan ydinliiketoimintaasi ja parantaa kassavirtaasi ja maksuvalmiuttasi, sekä lisätä asiakastyytyväisyyttä. 

 

Artikkelin opit lyhyesti: 

  • Laskun elinkaaren optimointi: Yritys voi nopeuttaa kassan kiertoa ja vähentää luottotappioriskejä kehittämällä myyntilaskuprosessia vaihe vaiheelta.  
  • Laskutuksen asiakaspalvelun merkitys: Asiakastyytyväisyys ja uskollisuus lisääntyvät, kun laskutusasiat hoidetaan nopeasti, täsmällisesti ja hienotunteisesti.  
  • Laskurahoituksen hyödyt: Laskurahoitus mahdollistaa joustavan ja oikea-aikaisen rahoituksen ilman pitkiä odotusaikoja, mikä parantaa maksuvalmiutta ja kassavirtaa.  
  • Laskun elinkaaren ulkoistaminen: Finvoicer tarjoaa kattavan ratkaisun laskun elinkaaren kaikkiin vaiheisiin, kuten maksuvalvontaan, muistutukseen, perintään, laskutuksen asiakaspalveluun ja laskurahoitukseen. 

 

Haluatko tietää enemmän? Tutustu Laskujen elinkaari -palveluun >>

« takaisin lemon news etusivulle

Jari-Pekka Hyyppä

Jari-Pekka Hyyppä

Toimin Lemonsoftilla tuotemarkkinoinnin johtajana. Pitkä yrittäjätaustani opetti, että paraskaan tuote ei mene kaupaksi ilman selkeää tuotteistusta ja laadukasta myyntiä. Suurimpia onnistumisen hetkiä ovat ne, kun asiakas löytää tuotteemme avulla helpotuksen haasteeseen, johon ei uskonut olevan ratkaisua. Vapaa ajalla pidän kehon kunnossa kuntoillen ja mielen virkeänä omaa musiikkia tehden.