Lemonsoft kokemuksia: Aikolon Oy asiakastarina

Julkaistu: 17.03.2020

Aiheet: . Asiakastarinat

Aikolon Oy:n ostojohtaja Lari Hahtonen:

”Olen pitänyt kehityssuunnasta, johon Lemonsoft on mennyt.”

Tuotannonohjaus, kotimaisuus ja juuri sopivan kokoinen firma. Tässä kolme keskeisintä tekijää, joita kotimainen perheyritys Aikolon Oy korosti uutta toiminnanohjausjärjestelmää hankittaessa. ”Aiemman ohjelman kanssa tuntui, ettemme pääse heidän kanssaan pitkälle tuotannollisten piirteiden puuttuessa, varsinkin kun kyseessä oli teknisestikin vajaampi ratkaisu”, kertoo Aikolon Oy:n ostojohtaja Lari Hahtonen.

Lemonsoft valittiin muoveja maahantuovan ja materiaalia eteenpäin jalostavan Aikolon Oy:n toiminnanohjausjärjestelmäksi vuonna 2011. Lari Hahtonen kertoo, että yhteistyö Lemonsoftin kanssa on vuosien varrella sujunut hyvin. Oleellisin kehitysaskel on ollut parempi tietoisuus firman omista toiminnoista: ”Tiedonsaanti on parantunut ehdottomasti Lemonsoftin kanssa.” Tietoisuuden lisääntymisen myötä tietoa on voitu soveltaa palvelemaan esimerkiksi yrityksen palkkamalleja: ”Teimme myynnin johdon avuksi BI-projektin. Siihen on kasattu erilaisia myynninjohdollisia mittareita, joihin perustuen maksamme provisiopalkkausta myyjillemme.”

Aikolon Oy:n asiakkaita ovat mm. teollisuuden laite- ja koneenvalmistajat sekä kaupan ja rakentamisen ammattilaiset. Hahtonen kertoo, että yrityksen keskeisimmät tavoitteet koskevat luonnollisesti ostajien tarpeita: ”Haluamme kasvaa yhdessä asiakkaidemme kanssa. Tavoitetila on digitalisoida enemmän toimintoja ja olla paras alallamme, siinä mitä teemme. Mm. toimitusvarmuutta on seurattu viimeiset pari vuotta todella aktiivisesti Lemonin avulla.” Hahtosen mukaan toimitusvarmuus on ollut nyt noin vuoden hyväksyttävällä tasolla 95 %, mutta myös sadassa prosentissa on käyty. Toimitusvarmuuden lisäksi myös kirjanpito ja palkanlaskenta on saatu ohjelmistoon mukaan. ”Oli hyvä, että kumppanimme sattuivat olemaan Lemonsoftin piirissä.”

Käyttövuosien aikana Lemonsoftissa on ilmennyt Hahtosen havaintojen mukaan selkeää parannusta: ”Tuotantoa on kehitetty huimasti. Se on parantunut vuosien saatossa selkeästi siitä, mitä se oli lähtöjään.” Samalla kun Aikolonissa seurataan yrityksen omia talouslukuja, on mielenkiintoista huomata myös valitun ohjelmistontarjoajan kuulumisia: ”Lemonsoftin kasvukäyrää seuratessa on ollut hyvä, ettei olla liikaa katsottu, että nyt asiat ovat hyvin vaan on jatkuvasti pyritty tuomaan uutta. Olen pitänyt kehityssuunnasta, johon Lemonsoft on mennyt ja arvostanut sitä, että missään kohtaa ei olla jääty lepäilemään laakereilleen.”

Tulevaisuuden tavoitteena on hyödyntää digitalisaatiota yhä enemmän, jatkossa keskeisemmin tuotannonohjauksessa. ”Haluamme nähdä tuotannon käyttöasteen entistä paremmin ja päästä paperittomaksi. Paperin ongelmahan on, että se on vanha jo kun se tulee tulostimesta.” Hahtonen korostaa yrityksen hakevan yhä enemmän reaaliaikaisuutta, koskien mm. poikkeamatilanteiden seurantaa ja koneiden käyttöasteen mittausta. ”Digitalisaation ja paperittomuuden kanssa on saatu Lemonsoftilta apuja. Mielestäni tähän on hyvät työkalut olemassa”.

aikolon logo

Aikolon Oy lyhyesti

Perustietoja:

  • Vuonna 1985 perustettu perheyritys
  • Maahantuo ja jatkojalostaa teknisiä muoveja
  • Päätoimipiste Oulussa, Vantaan tiloissa toinen varasto sekä tuotteiden lämpömuovausta
  • Työllistää 56 henkilöä
  • Lue lisää: aikolon.fi