Me tarvitaan yks erppi!

Julkaistu: 27.08.2019

Aiheet: . Blogi

« takaisin lemonnews etusivulle

Sami Eromäki

Sami Eromäki

Toimin Lemonsoftilla rakentamisen ja projektiliiketoiminnan toimialajohtajana. Asiakaskeskeisyys, läpinäkyvyys ja luottamus ovat keskeiset arvot jotka näkyvät työpäivissäni. Entisenä yrittäjänä koen tärkeäksi olla helpottamassa ja edesauttamassa asiakkaidemme liiketoimintaa. Vapaa-aika kuluu perheen ja perinnerakentamisen parissa.

Jaaha, että semmonen tarve ja vielä nopeasti ilman käyttöönottoa. Olisko tuota tarvetta yhtään mahdollista avata lisää? Että ei mitään erikoista ja ihan tavallinen tarve. No tuota tuota, anteeksi ny kun mä oon hiukan hankala tyyppi, mutta tuohon tarpeeseen mulla ei oo myydä teille mitään. Mutta jos kuitenkin tulette sille päälle, että haluatte hoitaa tämän asian kunnolla, niin mä autan ilomielin. 

erppiblogiTuut tuut tuut tuut… 

Noin kuudensadan asiakaskäynnin varmuudella uskallan jo sanoa asiakkaalle aika selkeästi, että en myy. Sitä kun riittävästi tekee asioita ja näkee mitä huonosti myydystä ratkaisusta seuraa, osaa jo olla itseäänkin kohtaan mukavampi. Ei viitti kiusata itseä eikä muuta organisaatiota pienen pikavoiton toivossa. Pikavoitto maksaa usein moninkertaisesti sekä itselle, omalle organisaatiolle ja etenkin asiakkaalle. 

Myyjän täytyy olla asiantuntija ja auttaa asiakasta ostamaan oikeanlainen ratkaisu tarpeeseensa. 

ERP hankinnasta on kirjoitettu satoja sivuja. Netistä löytää surffaamalla toinen toistaan parempia opuksia usealla eri kielellä. Jos ei jaksa surffailla netissä, niin meille voi laittaa viestin, että ”Meillä on ERP hankinta tulossa ja halutaan apua miten asiaa voisi viedä eteenpäin. Sen jälkeen alkaa tulla infoa miten hankinta tulisi meidän mielestä hoitaa. 

Ensimmäisenä tulee selvittää oma tarve ja tavoitetila. Ei mikään helppo homma, koko ERP hankinnan toiseksi tärkein asia (käyttöönottoprojekti on tärkein). Tähänkin saa apuja niin meiltä kuin 3. osapuolen konsulteiltakin. Itse tykkään aina nähdä asiakkaan oikeaa tekemistä ja niitä toimintoja mitä yrityksessä tehdään. Paperiltakin saa hyvän tiedon, mutta kyllä käytännön näkeminen on kaiken aa ja oo. Asiakas kierrättää myyjää tarjouksesta – kirjanpitoon prosessin läpi, niin johan on prosessit selvänä. Tuolla ”kävelyllä” tulee paljon asiaa ja myyjältäkin saa tuossa kohtaa paljon vinkkejä miten asioita yleensä hoidetaan. 

Meidän ERP hankintaopas kertoo tarkemmin mitä kaikkea tulisi ottaa huomioon, mutta itse nostan tuon käytännön kävelylenkin lisäksi demon. Asiakkaan aineistolla tai ainakin vastaavin tuottein läpiviety prosessi avaa hyvin sitä mihin esiteltävä järjestelmä pystyy. Pelkillä kalvoilla myydyt järjestelmät maksaa yleensä hunajaa, eikä asiakkaalla ole mitään käsitystä mitä sillä saadaan. Vakiojärjestelmissä on yleisesti toimialan yleinen käytäntö ja jos sitä käyttää muutkin, niin miksi se ei soveltuisi muillekin. Tottakai on tapauksia, missä tarvitaan räätälöintejä, mutta niitä ei mielestäni kannata olla ensimmäisenä tekemässä. Ensin järjestelmä käyttöön vakio-ominaisuuksin ja sitten katsotaan vieläkö tarvitaan räätälöintiä. Saattaa hyvinkin olla, että se räätälöintitarve juontaa juurensa vanhasta toimintatavasta ja uudessa järjestelmässä asia on hoidettu automaattisemmin. 

Lataa meidän opas ja tilaa asiantuntija kylään. Me autamme teitä tekemään oikeita ratkaisuja. 

« takaisin lemon news etusivulle

Sami Eromäki

Sami Eromäki

Toimin Lemonsoftilla rakentamisen ja projektiliiketoiminnan toimialajohtajana. Asiakaskeskeisyys, läpinäkyvyys ja luottamus ovat keskeiset arvot jotka näkyvät työpäivissäni. Entisenä yrittäjänä koen tärkeäksi olla helpottamassa ja edesauttamassa asiakkaidemme liiketoimintaa. Vapaa-aika kuluu perheen ja perinnerakentamisen parissa.