Blogi

Mitä tunnuslukuja asiantuntija- ja palvelualalla yleensä seurataan?

Mikko Niiniketo 25.08.2022 1 min lukuaika

Järjestelmän käyttämisen tärkeimpiä syitä on usein se, että voidaan saada tietoa talouteen vaikuttavista tekijöistä. Jotta järjestelmässä oleva tieto olisi mahdollisimman luotettavaa, on syötettävän tiedon oltava oikeanlaista. Väärä tieto muuttaa kokonaiskuvaa, ja siten päätöksenteon tueksi ei saada riittävästi luotettavaa tietoa. Siksi olisi tärkeää määrittää oikeanlaiset tunnusluvut, jotta järjestelmästä saatava tieto mahdollistaa taloudellisen seurannan. Käydäänpä ensin läpi muutamia taloudelliseen tilanteeseen liittyviä kysymyksiä, joita asiantuntija- ja palvelualan organisaatiot miettivät.

Miten yrityksellä menee? Jotta kysymykseen voi vastata riittävän tarkasti, on oltava taloudelliset tunnusluvut. Näiden avulla avulla saadaan näkymä menneeseen, mutta pystytään myös ennustamaan ja ohjaamaan tarkemmin tulevaa kehitystä.

Kuinka monta ja millaisia ovat hyvät tunnusluvut, joita yrityksen tulisi seurata? Seurattavia tunnuslukuja on hyvä olla riittävästi, mutta ei kuitenkaan liikaa. Näiden tavoitteena on saada riittävän laaja kuva toiminnan tilasta ja mahdollisista kehittämisen kohteista.

Mitä taloudellisia tunnuslukuja meidän siis kannattaa seurata? Toimialoilla on olemassa tietysti yhteisiä toimintatapoja, mutta yrityksen liiketoiminnan malli ja tuotteet vaikuttavat siihen millaisia tunnuslukuja seurataan. Seuraava lista sisältää kuitenkin kattavasti hyviä esimerkkejä:

  • liikevaihto
  • kannattavuus
  • kassan tilanne
  • tuottavuus henkilöittäin
  • asiakkuuksien kannattavuus
  • eri tuotteiden ja projektien kannattavuus
Yritysten on tärkeä muistaa, että näiden taloudellisten mittareiden lisäksi kannattaa seurata myös muita mittareita, koska niiden avulla saadaan kokonaiskuva koko yrityksen toiminnasta. Esimerkiksi henkilöstön vaihtuvuus ja tyytyväisyys antaa hyvän näkökulman myös henkilöstön hyvinvoinnista ja jaksamisesta.

Kaipaako teidän yrityksenne apua taloudelliseen seurantaan? Varaa aika demoon varten tästä.

Jaa artikkeli

Mikko Niiniketo
Olen Lemonsoftilla CDO:na. Osaamiseni keskittyy markkinointiin, myyntiin ja yrityksen prosessien kehitykseen. Laaja kokemus erilaisista organisaatioista, pk-yrityksistä aina suuriin pörssiyrityksiin ja julkiseen sektoriin antaa hyvän pohjan erilaisille ratkaisuille. Vapaa-aikani kuluu lumilautaillen, golfia pelaten ja jalkapalloa seuraten.

Lue lisää aiheesta

Asiakastarinat Asiantuntija- ja palveluyritykset

Lemonsoft kokemuksia: N3M Power Oy Ab asiakastarina

18.02.2019
Lemonsoft
Blogi

Teknologiavelasta teknologiavaurauteen

28.03.2019
Kari Joki-Hollanti
Asiakastarinat Rakentaminen

Lemonsoft kokemuksia: Oulun Remonttimylly Oy asiakastarina

05.05.2025
Lemonsoft