Mitä tunnuslukuja asiantuntija- ja palvelualalla yleensä seurataan?

Järjestelmän käyttämisen tärkeimpiä syitä on usein se, että voidaan saada tietoa talouteen vaikuttavista tekijöistä. Jotta järjestelmässä oleva tieto olisi mahdollisimman luotettavaa, on syötettävän tiedon oltava oikeanlaista. Väärä tieto muuttaa kokonaiskuvaa, ja siten päätöksenteon tueksi ei saada riittävästi luotettavaa tietoa. Siksi olisi tärkeää määrittää oikeanlaiset tunnusluvut, jotta järjestelmästä saatava tieto mahdollistaa taloudellisen seurannan. Käydäänpä ensin läpi muutamia taloudelliseen tilanteeseen liittyviä kysymyksiä, joita asiantuntija- ja palvelualan organisaatiot miettivät.
Miten yrityksellä menee? Jotta kysymykseen voi vastata riittävän tarkasti, on oltava taloudelliset tunnusluvut. Näiden avulla avulla saadaan näkymä menneeseen, mutta pystytään myös ennustamaan ja ohjaamaan tarkemmin tulevaa kehitystä.
Kuinka monta ja millaisia ovat hyvät tunnusluvut, joita yrityksen tulisi seurata? Seurattavia tunnuslukuja on hyvä olla riittävästi, mutta ei kuitenkaan liikaa. Näiden tavoitteena on saada riittävän laaja kuva toiminnan tilasta ja mahdollisista kehittämisen kohteista.
Mitä taloudellisia tunnuslukuja meidän siis kannattaa seurata? Toimialoilla on olemassa tietysti yhteisiä toimintatapoja, mutta yrityksen liiketoiminnan malli ja tuotteet vaikuttavat siihen millaisia tunnuslukuja seurataan. Seuraava lista sisältää kuitenkin kattavasti hyviä esimerkkejä:
- liikevaihto
- kannattavuus
- kassan tilanne
- tuottavuus henkilöittäin
- asiakkuuksien kannattavuus
- eri tuotteiden ja projektien kannattavuus
Kaipaako teidän yrityksenne apua taloudelliseen seurantaan? Varaa aika demoon varten tästä.