Vaasanpuistikko 20 A
65100 VAASA
Hämeentie 19
00500 HELSINKI
Lemminkäisenkatu 34
20520 Turku
Åkerlundinkatu 11 D
33100 TAMPERE
(Tulli Business Park)
Alasintie 1
80130 JOENSUU
Keskikatu 11 B
45100 KOUVOLA
Sepänkatu 20
90100 OULU
Ahlmaninkatu 2
40100 JYVÄSKYLÄ
« takaisin lemonnews etusivulle
Olen työskennellyt ohjelmistotuotannon eri rooleissa juniorikehittäjästä aina ylimpään johtoon saakka. Viimeiset 10 vuotta olen työskennellyt verkkokauppojen ja muiden verkkomyyntiin erikoistuneiden alustojen parissa. Rakastan ongelmanratkaisua ja tämän vuoksi yritystoimintaa tehostavien sisäisten ja ulkoisten ratkaisuiden toteuttaminen ja konsultointi ovat lähellä sydäntäni. Olen aina työskennellyt asiakaslähtöisesti, eikä mikään voitakaan tunnetta, kun ymmärtää asiakkaan tarpeen ja pystyy tarjoamaan ongelmaan tehokkaamman ratkaisun asiakkaalle täysin uuden näkökulman kautta.
Tämä blogisarja on suunnattu kauppiaille, jotka eivät ole aiemmin tehneet liiketoimintaa verkossa tai joiden tietämys verkkokaupasta on vähäistä. Käyn tässä blogisarjassa läpi niitä askeleita, joita sinun tulisi miettiä ennen kuin saat verkkokauppasi toimimaan ja myynnin rullaamaan. Tulet myös huomaamaan, että verkkokaupan perustaminen ei ole yksinkertaista ja että se vaatii paljon töitä. Kirjoitin tämän blogisarjan auttaakseni sinua tekemään oikeat ratkaisut verkkokauppatoiminnan aloittamiseksi.
Kauppiaana tulisi sinun ensimmäisenä miettiä miksi haluat myydä verkossa. Onko syy verkkomyyntiin yksinkertaisesti liiketoiminnan kasvattaminen vai se, että ”kaikki muutkin myyvät verkkokaupassa”? Haluatko kenties kasvattaa brändiäsi erilaisten markkinapaikkojen kautta vai suoraan oman verkkokauppasivustosi kautta, haluatko ihmisten tutustuvan tuotteisiisi paremmin, vai onko syynä jokin muu? Se, mihin tarkoitukseen verkkokauppaa suunnittelet käyttäväsi, määrittelee hyvin pitkälle alustatarpeesi (josta lisää tämän blogisarjan seuraavassa osassa). Kuten jo nyt huomaat, verkkokauppaan liittyy paljon kysymyksiä, joihin vastaukset on hyvä miettiä aikaisessa vaiheessa.
Kaikkien tuotteiden myyminen verkossa on mahdollista, mutta kaikki tuotteet eivät sovi verkkoon yhtä hyvin kuin toiset. Yksinkertaiset tuotteet, kuten paidat ja muut yhden tuotenumeron tuotteet on helppo myydä verkossa. Niiden ostoprosessiin tuskin kuuluu mitään muuta kuin variaatioiden valinta (koko, väri, malli). Mikäli tuoteportfoliosi koostuu kuitenkin pitkälle räätälöidyistä tuotteista, on mietintätyötä tehtävä hieman etupainoisesti.
Ellei myyntiprosessia ole kuvattu aiemmin, nyt on aika tehdä se. Mieti, miten myyntiprosessi etenee tällä hetkellä yrityksessänne ja kirjoita koko prosessi (esimerkiksi paperille) kohta kohdalta kaikkine erikoisehtoineen. Korosta prosessissa kriittiset kohdat, tai ainakin ne, joissa myyjän on nyt oltava asiakkaasi kanssa tekemisissä. Kun prosessi on kuvattu kokonaan, voit miettiä mihin kohtaan verkkokauppa realistisesti asettuu. Koska myyntiprosesseja on yhtä monta kuin yrityksiä ja verkkokauppa-alustoja vain kourallinen, on verkkokaupan sovittaminen prosessiisi usein sama kuin yrittäisi sovittaa kuutiota pyöreään koloon.
Piirroksessasi korostamasi kriittiset kohdat ovat niitä, jotka kovin usein vaativat verkkokaupassa räätälöintejä. Näitä voivat olla esimerkiksi kaiverrustekstin valinta ja muut tuotetason räätälöinnit. Mikäli näin on, verkkokaupan toiminnallisuudet pitää räätälöidä tarpeisiinne. Vaihtoehtoisesti voitte käyttää verkkokauppaa tavalla, joka sopii suoraan prosessiinne: jokaisessa verkkokaupassa on tilauksen yhteydessä ostajan kommentti -kenttä; tätä voi käyttää ohjeistuksen avulla esimerkiksi kaiverrustekstin pyytämiseen.
Toisaalta voi olla niinkin, että ainoa kohta, jossa myyjää tarvitaan yrityksessäsi, on ensimmäinen kontakti ja varsinainen myyntitilanne. Tällaisissa tapauksissa verkkokauppa voi helpostikin tulla vain uudeksi myyntikanavaksi.
Kun koko prosessi on kuvattu ja verkkokaupan mahdollinen sijainti siinä mietitty, on aika siirtää idea käytäntöön. Tässä kohtaa on hyvä huomata, että vaikka kaikki on pääsääntöisesti mahdollista, tämänkaltaisten räätälöityjen ostoprosessien kustomointi verkkokauppa-alustaan voi olla kallista. Verkkokauppatoimittaja voi ehdottaa tietynlaista ratkaisua, jotta saat nämä erikoistuotteesi myytyä verkkokaupan kautta. Muista kuitenkin, että tunnet itse asiakaskuntasi parhaiten ja tiedät miten he ostavat tuotteitasi. Älä tee kompromisseja, muuten tämä tilauskanava jää käyttämättä ja päädyt tekemään asiat kuten ennenkin.
Kauppiaana on myös mietittävä, onko kohderyhmäsi yksityisasiakkaat, vaiko yritysasiakkaat. Asiakaskuntasi voi koostua molemmista, mutta on järkevää kohdentaa suuntaan tai toiseen, koska tämä, kuten moni muukin asia, tulee vaikuttamaan valittavaan verkkokauppa-alustaan. Verkkokauppa-alustat ovat pääsääntöisesti yksityisasiakkaille suunnattuja kokonaisuuksia muutamilla yritysasiakkuusmausteilla. Verkkokauppa-alusta ei välttämättä edes tue koko yritysmyyntipuolta, joten tässä pitää olla tarkkana alustaa hankittaessa. Tästä lisää blogikirjoituksen seuraavassa osassa.
Verkossa myyminen ei ole ilmaista. Verkkokaupan kustannukset koostuvat aloituskustannuksista ja kuukausittain alustamaksuista, markkinointikuluista, henkilötyötunneista ja räätälöidyistä ominaisuuksista. Verkkokauppa ei siis ole palvelu, joka vain käynnistetään ja se alkaa printtaamaan rahaa. Sinun on yrittäjänä sijoitettava verkkokauppaan aikaa ja rahaa; toimivan verkkokaupan ylläpito on täysipäiväinen työ. Tilausten ja tuotteiden hallinnan lisäksi yrityksesi on tarjottava asiakastukea, seurattava analytiikkaa ja päivän trendejä, sekä oltava valmiina aina isojen kampanjapäivien kanssa (Black Friday, joulu, yms.). Tämän kaiken lisäksi verkkokauppaa pitää mainostaa jatkuvasti, jotta asiakkaat löytävät tiensä sinne.
Olemme Lemonsoftilla aloittaneet uuden tuotteen, LemonShopin, tarjoamisen asiakkaillemme. Kuten kaikki Lemonsoftin tuotteet, olemme tuotteistaneet LemonShopin käyttöönoton ja jatkuvan ylläpidon äärimmäisen yksinkertaiseksi sinulle. LemonShop on vahvasti integroitu Lemonsoft ERP -järjestelmään, jolloin se toimii luonnollisena jatkeena liiketoiminnallesi. Mikäli kiinnostuit, tai verkkokaupan käyttöönotto askarruttaa, ole yhteydessä omaan Lemonsoft-myyjääsi.
Lisätietoa LemonShopista löydät seuraavien linkkien takaa:
« takaisin lemon news etusivulle
Olen työskennellyt ohjelmistotuotannon eri rooleissa juniorikehittäjästä aina ylimpään johtoon saakka. Viimeiset 10 vuotta olen työskennellyt verkkokauppojen ja muiden verkkomyyntiin erikoistuneiden alustojen parissa. Rakastan ongelmanratkaisua ja tämän vuoksi yritystoimintaa tehostavien sisäisten ja ulkoisten ratkaisuiden toteuttaminen ja konsultointi ovat lähellä sydäntäni. Olen aina työskennellyt asiakaslähtöisesti, eikä mikään voitakaan tunnetta, kun ymmärtää asiakkaan tarpeen ja pystyy tarjoamaan ongelmaan tehokkaamman ratkaisun asiakkaalle täysin uuden näkökulman kautta.