Vaihde: 010 328 1000

Service Desk: 010 328 1010

Verkkokauppani tulevaisuus

Julkaistu: 06.02.2020

Aiheet: . Blogi

« takaisin lemonnews etusivulle

Janne Tammi

Janne Tammi

Olen työskennellyt ohjelmistotuotannon eri rooleissa juniorikehittäjästä aina ylimpään johtoon saakka. Viimeiset 10 vuotta olen työskennellyt verkkokauppojen ja muiden verkkomyyntiin erikoistuneiden alustojen parissa. Rakastan ongelmanratkaisua ja tämän vuoksi yritystoimintaa tehostavien sisäisten ja ulkoisten ratkaisuiden toteuttaminen ja konsultointi ovat lähellä sydäntäni. Olen aina työskennellyt asiakaslähtöisesti, eikä mikään voitakaan tunnetta, kun ymmärtää asiakkaan tarpeen ja pystyy tarjoamaan ongelmaan tehokkaamman ratkaisun asiakkaalle täysin uuden näkökulman kautta.

Tilaa uutiskirje!

Nyt, kun verkkokauppa on toiminnassa ja tilauksia tulee sisään ja prosessit ovat hioutuneet parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen varmistamiseksi, on aika katsoa eteenpäin.

Henkilöstö

verkkokauppa henkilöstöKonsulttien käyttö on pitkässä juoksussa hintavaa ja loppujen lopuksi, he eivät ole päivittäin saatavilla kuten omat työntekijäsi ovat. Mikäli et ole vielä niin tehnyt, voisi olla aika harkita verkkokauppavastaavan palkkaamista. Tämän henkilön tehtävä on verkkokaupan kokonaisvaltainen kehittäminen aina markkinoinnista tuotteen yksittäisten ominaisuuksien kehittämiseen yhdessä toimittajan kanssa. Verkkokauppavastaava voi myös tarjota asiakastukea chat-palvelun avulla asiakkaillesi.

 

Monikanavamyynti

Monikanavamyynnillä verkkokauppa-alusta muuntautuu myyntialustaksi, josta voit siirtää tuotteita myyntiin toisille alustoille ja ottaa tilaukset vastaan suoraan verkkokaupassa. Monikanavamyynnissä voit lähettää tuotteesi suoraan esimerkiksi Facebookin markkinapaikkaan, Google Shopping -palveluun, hintavertailusivustoille, yms. Hyvä verkkokauppa-alusta tukee näitä toiminnallisuuksia suoraan, ilman että joudut tekemään räätälöintejä verkkokauppaasi. Esimerkiksi LemonShop tukee käytännössä kaikkia tunnettuja kanavaintegraatioita ja on näin ollen valmis pitkässäkin juoksussa toimimaan luotettavana verkkokauppa-alustana.

Analytiikka osaksi arkea

verkkokaupan analytiikkaKun verkkokauppasi tuntuu myyvän ja business rullaa, on aika alkaa tehostaa sen toimintaa yhä edelleen. Olet tässä vaiheessa jo varmasti ottanut käyttöön Google Analytics ecommerce-raportoinnin ja seurannut kauppasi tehokkuutta sen avulla. Mikäli et, niin nyt on sen aika.

Kun verkkokaupassa arvioidaan verkkokaupan, markkinointikampanjoiden ja ulkoisten liitäntöjen tehokkuutta, tehdään se pääsääntöisesti Google Analytics avulla. Google Analytics tarjoaa huikeat työkalut verkkokaupan analytiikkaan. Googlen analytiikkaekosysteemiin kuuluu useita työkaluja, joiden avulla pystyt kasvattamaan verkkokauppasi tehokkuutta huomattavasti.

Google Analytics ecommerce on raportointi-/analytiikkatyökalu, jonka avulla voit seurata verkkokauppasi tilaa jopa reaaliajassa; mistä asiakkaat tulevat, mitä he siellä tekevät, minkä ikäisiä he ovat jne. Ecommerce -osio tuo lisäksi mahdollisuuden seurata kaupan liikevaihtoa ja yksittäisten tuotteiden, tuoteryhmien, yms. tehokkuutta.

Google tarjoaa myös Google Optimize -palvelun, joka on helppo kytkeä päälle verkkosivulle kuin verkkosivulle. Tämä työkalu integroituu suoraan Googlen Adwords ja Google Analytics. Työkalun avulla pystyy tekemään A/B -testausta sivuilla. A/B testauksella tarkoitetaan korkealla tasolla sitä, että asiakas A näkee eri asian kuin asiakas B. Tämä voi olla yksittäisen napin väri tai kokonainen ulkoasullinen muutos. A/B -testaus on hyvä tapa kasvattaa verkkokaupan tehokkuutta ilman, että kauppa uudistetaan kokonaan kalliin ulkoasuprojektin avulla. Onkin hyvä testata pieniä muutoksia siellä täällä, niiden yhteistehokkuutta ja etsiä se tehokkain kombinaatio.  

Ulkoasun selkeys on yksi tärkeimmistä ominaisuuksista mille tahansa verkkokaupalle. HotJar -nimisen palvelun avulla voit seurata asiakkaidesi käyttäytymistä kaupassasi (anonyymisti tietenkin). HotJar tallentaa asiakasistunnot palveluunsa siten, että voit katsoa asiakkaan koko istunnon videona myöhemmin.

Lemonsoft apunasi

Olemme Lemonsoftilla aloittaneet uuden tuotteen, LemonShopin, tarjoamisen asiakkaillemme. Kuten kaikki Lemonsoftin tuotteet, olemme tuotteistaneet LemonShopin käyttöönoton ja jatkuvan ylläpidon äärimmäisen yksinkertaiseksi sinulle. LemonShop on vahvasti integroitu Lemonsoft ERP -järjestelmään, jolloin se toimii luonnollisena jatkeena liiketoiminnallesi. Mikäli kiinnostuit, tai verkkokaupan käyttöönotto askarruttaa, ole yhteydessä omaan Lemonsoft-myyjääsi.

Lisätietoa LemonShopista:

Lue blogisarjan aiemmat osat>>



Oletko hankkimassa ensimmäistä toiminnanohjausjärjestelmää? Kenties vaihtamassa vanhaa uuteen ja ehompaan?

Jätä yhteydenottopyyntö, niin otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian.

Ota yhteyttä

« takaisin lemon news etusivulle

Janne Tammi

Janne Tammi

Olen työskennellyt ohjelmistotuotannon eri rooleissa juniorikehittäjästä aina ylimpään johtoon saakka. Viimeiset 10 vuotta olen työskennellyt verkkokauppojen ja muiden verkkomyyntiin erikoistuneiden alustojen parissa. Rakastan ongelmanratkaisua ja tämän vuoksi yritystoimintaa tehostavien sisäisten ja ulkoisten ratkaisuiden toteuttaminen ja konsultointi ovat lähellä sydäntäni. Olen aina työskennellyt asiakaslähtöisesti, eikä mikään voitakaan tunnetta, kun ymmärtää asiakkaan tarpeen ja pystyy tarjoamaan ongelmaan tehokkaamman ratkaisun asiakkaalle täysin uuden näkökulman kautta.

Tilaa uutiskirje!