Ensimmäinen verkkokauppani

Julkaistu: 24.01.2024

Aiheet: . Blogi

« takaisin lemonnews etusivulle

Janne Tammi

Janne Tammi

Olen työskennellyt ohjelmistotuotannon eri rooleissa juniorikehittäjästä aina ylimpään johtoon saakka. Viimeiset 10 vuotta olen työskennellyt verkkokauppojen ja muiden verkkomyyntiin erikoistuneiden alustojen parissa. Rakastan ongelmanratkaisua ja tämän vuoksi yritystoimintaa tehostavien sisäisten ja ulkoisten ratkaisuiden toteuttaminen ja konsultointi ovat lähellä sydäntäni. Olen aina työskennellyt asiakaslähtöisesti, eikä mikään voitakaan tunnetta, kun ymmärtää asiakkaan tarpeen ja pystyy tarjoamaan ongelmaan tehokkaamman ratkaisun asiakkaalle täysin uuden näkökulman kautta.

Verkkokauppa-alusta ja -toimittajat ovat nyt valikoituneet. Kauppakin on todennäköisesti jo hyvän matkaa työn alla tai olet jo saanut sinne pääsyn. Kauppa on siis viimeistelyä vaille valmis. Nyt alkaakin se osio, jossa verkkokauppaprojektit usein viivästyvät; sinun pitää valmistella kauppa asiakkaillesi.

Olette todennäköisesti toimittajan kanssa sopineet aikajakson, jolloin kaupasta tehdään myyntikelpoinen. Varaa henkilöstöltäsi aikaa verkkokaupan käyttöönottoon. Tämä käyttöönotto saattaa viedä yllättävän paljon aikaa ja siinä saattaa ilmetä odottamattomia ongelmia.

Kaupan valmisteluensimmäinen verkkokauppani

Pääsääntöisesti kauppaan on tuotava tuotteet sekä niiden tuotekuvaukset, hinnat, varastosaldot ja muut liiketoimintakeskeiset tuotetiedot, asiakkaat ja muut vastaavat.

SaaS -alustojen osalta valmistelujärjestys voi olla esimerkiksi seuraavanlainen

  • Valmistele kaupan asetukset
    1. Yhteystiedot
    2. Verkkomaksutarjoajat
    3. Toimitustapa-asetukset
    4. Muu businesslogiikka (aukioloajat, yhteydenottolomakkeet, yms.)

  • Lisää vaadittavat lakitekstit
    1. Toimitusehdot
    2. Tietosuojaseloste
    3. Sopimusehdot
  • Valmistele ulkoasu brändisi mukaiseksi
    1. Etusivu
    2. Tuoteryhmäsivu
    3. Tuotesivu
    4. Tilausprosessi

  • Tuo / luo myyntiin liittyvä data kauppaan
    1. Tuoteryhmät
    2. Tuotteet
    3. Asiakasryhmät
    4. Asiakkaat
      - Asiakkaita viedessä on hyvä varmistaa, että kaikki automaatio on kytketty pois. Et halua, että asiakkaasi saavat tässä vaiheessa ”kiitos rekisteröitymisestäsi kauppaani” -tyyppistä viestintää.
  • Viimeistele ulkoasu ja kauppa
    1. Tarkista, että lomakkeet näyttävät oikeanlaisilta
    2. Tarkista, että tuotesivut näyttävät hyviltä
    3. Tarkista, että maksu- ja toimitustapojen osalta on tuotantotunnukset käytössä
    4. Varmista, että SEO on kunnossa
    5. Tee testitilaus oikealla tuotteella ja varmista, että maksu- ja toimitustavat toimivat sekä oma tilaustenkäsittelyprosessisi on hiottu kuntoon

  • Kaupan julkaisu
    1. Muista mainostaa kauppaa sosiaalisessa mediassa
    2. Valmistaudu tilausten aiheuttamaan kaaokseen

Google

Kaupan on myös näyttävä Googlessa. Pidä huoli siitä, että toimittajasi on lisännyt kauppasi Googleen. Mikäli sivustosi on siirtynyt testivaiheesta tuotantokäyttöön, varmista toimittajaltasi, että robots.txt -tiedosto on ajan tasalla. On myös hyvä huomioida, että mikäli verkkokauppasi ei ennen ole ollut Googlen hakutulosten piirissä, voi kestää päiviä, ennen kuin se on haettavissa. Toimittajasi osaa antaa Google-näkyvyydestä lisätietoa.

Markkinointi

verkkokauppa markkinointiKun kauppa on valmis asiakkaita varten, on sitä myös markkinoitava. Mikäli verkkokauppasi on ensimmäistä kertaa käytössä ja olemassa olevat asiakkaasi eivät ole vielä  lisättynä verkkokauppaan, on heille hyvä lähettää tervetuloviesti. Tällä viestillä saat myös liikennettä verkkokauppaasi. Jokaiselle asiakkaalle kannattaa lähettää automatisoitu tervetuloviesti, esimerkiksi alla olevan esimerkin mukaisesti.

Hei Matti Meikäläinen

Avasimme tänään uuden verkkokauppamme. Vanhana asiakkaanamme pääset kirjautumaan sisään omalla sähköpostisoitteellasi. Koska otamme tietoturvan vakavasti, emme voineet luoda salasanaa sinulle, joten sisäänkirjautumistasi varten, vieraile osoitteessa https://kauppani.com/unohdin-salasanani ja palauta salasanasi.Kyseessä on ensimmäinen verkkokauppamme ja toivomme sekä risuja että ruusuja palvelustamme.

Ystävällisin terveisin

Kale Kauppias

Analytiikka

verkkokauppa analytiikkaTämä on äärimmäisen tärkeä osa verkkokauppatoimintaa. Analytiikan avulla pysyt seuraamaan miten asiakkaasi käyttäytyvät verkkokaupassa. Analytiikka auttaa myös ymmärtämään mitkä tuotteet vetävät, millä hakusanoilla ja mistä lähteistä asiakkaasi sivuille löytävät. Analytiikan ja mittareiden rakentaminen oma osaamisalueensa, emmekä tässä blogisarjassa mene tämän syvemmälle aiheeseen.

Lemonsoft apunasi

Olemme Lemonsoftilla aloittaneet uuden tuotteen, LemonShopin, tarjoamisen asiakkaillemme. Kuten kaikki Lemonsoftin tuotteet, olemme tuotteistaneet LemonShopin käyttöönoton ja jatkuvan ylläpidon äärimmäisen yksinkertaiseksi sinulle. LemonShop on vahvasti integroitu Lemonsoft ERP -järjestelmään, jolloin se toimii luonnollisena jatkeena liiketoiminnallesi. Mikäli kiinnostuit, tai verkkokaupan käyttöönotto askarruttaa, ole yhteydessä omaan Lemonsoft-myyjääsi.

Lisätietoa LemonShopista

Lue blogisarjan aiemmat osat>>

« takaisin lemon news etusivulle

Janne Tammi

Janne Tammi

Olen työskennellyt ohjelmistotuotannon eri rooleissa juniorikehittäjästä aina ylimpään johtoon saakka. Viimeiset 10 vuotta olen työskennellyt verkkokauppojen ja muiden verkkomyyntiin erikoistuneiden alustojen parissa. Rakastan ongelmanratkaisua ja tämän vuoksi yritystoimintaa tehostavien sisäisten ja ulkoisten ratkaisuiden toteuttaminen ja konsultointi ovat lähellä sydäntäni. Olen aina työskennellyt asiakaslähtöisesti, eikä mikään voitakaan tunnetta, kun ymmärtää asiakkaan tarpeen ja pystyy tarjoamaan ongelmaan tehokkaamman ratkaisun asiakkaalle täysin uuden näkökulman kautta.