Verkkokauppa-alustan valinta

Julkaistu: 24.01.2024

Aiheet: . Blogi

« takaisin lemonnews etusivulle

Janne Tammi

Janne Tammi

Olen työskennellyt ohjelmistotuotannon eri rooleissa juniorikehittäjästä aina ylimpään johtoon saakka. Viimeiset 10 vuotta olen työskennellyt verkkokauppojen ja muiden verkkomyyntiin erikoistuneiden alustojen parissa. Rakastan ongelmanratkaisua ja tämän vuoksi yritystoimintaa tehostavien sisäisten ja ulkoisten ratkaisuiden toteuttaminen ja konsultointi ovat lähellä sydäntäni. Olen aina työskennellyt asiakaslähtöisesti, eikä mikään voitakaan tunnetta, kun ymmärtää asiakkaan tarpeen ja pystyy tarjoamaan ongelmaan tehokkaamman ratkaisun asiakkaalle täysin uuden näkökulman kautta.

Ennen tämän luvun lukemista, suosittelemme lukemaan blogisarjan ensimmäisen osan, jossa käsitellään verkkokaupan aloittamisen alkutoimia.

Alustojen erot

verkkokauppa-alustan valintaAlustoja on valtava määrä erilaisia ja oma tarpeesi määrittelee, mikä sopii sinulle ja mikä ei. Ensimmäisessä osassa käsittelimme hieman alkutarpeiden kartoitusta ja sitä, että alusta valikoituu tarpeiden mukaan. Verkkokauppiaalta vaaditaan usein myös kauaskantoista näkökulmaa ja onkin järkevää valita alusta, joka on muokattavissa myös tulevaisuudessa.

Pääsääntöisesti verkkokaupat jaetaan kahteen osa-alueeseen: avoimen lähdekoodin alustat ja suljetut alustat. Lisäksi verkkokaupat ovat ominaisuuksiensa kanssa yhä jaettavissa pienempiin osiin. Esimerkiksi ns. shop-in-shop -toiminnallisuutta eivät tue kuin muutamat alustat.

Jotta emme listaisi kaikkia maailman verkkokauppa-alustoja, jaamme ne tämän blogisarjan puitteissa kahteen kategoriaan: SaaS-verkkokaupat ja räätälöidyt alustat.

SaaS -verkkokaupat

SaaS-verkkokaupan tunnistaa siitä, että sillä on kiinteä kuukausimaksu ja sen saa avattua suoraan verkosta, 30 päivän kokeilujakson saattelemana. Näissä, lähdekoodiltaan suljetuissa, alustoissa ulkoasun ja perustoiminnallisuuden voi muokata suoraan hallintaliittymästä. Alustoissa on useasti  myös sisäänrakennettu markkinapaikka, josta voit ladata laajennuksia ja teemoja. Pääsääntöisesti, nämä alustat on tarkoitettu B2C (Business-to-Consumer) / D2C (Direct-to-Consumer) -myyntiin, vaikka niissä saattaakin olla kevyitä B2B (Business-to-Business) -ominaisuuksia.

SaaS-alustoja tarjotaan ympäri maailmaa, joten on hyvä tarkistaa, että alusta tukee kaikkia Suomessa tarvittavia maksu- ja toimitustapoja. SaaS-alustoissa on usein 30 päivän ilmainen kokeilujakso; hyödynnä tätä jaksoa ja tutustu omasta näkökulmastasi alustaan.

Esimerkkejä Suomessa toimivista SaaS -alustoista

LemonShop

Käyttäjäystävällinen alusta, jonka käyttöönotto on äärimmäisen helppoa.

Ilmaisia teemoja

10

Maksutavat

Kaikki suomalaiset ja useita ulkomaisia

Toimitustavat

Kaikki suomalaiset ja useita ulkomaisia

Hinta

199€ - 299€/kk

Huomioitavaa

Sisäänrakennettu integraatio Lemonsoft ERP -järjestelmään.

 

Shopify

Ilmaisia teemoja

Satoja

Maksutavat

Kaikki suomalaiset ja useita ulkomaisia

Toimitustavat

Kaikki suomalaiset ja useita ulkomaisia

Hinta

$29 - $299/kk

Huomioitavaa

Kaikki lisäominaisuudet maksavat erikseen

 

Räätälöidyt alustat

Räätälöidyt alustat ovat sellaisia, joiden lähdekoodi on usein avoin ja joita voidaan muokata täysin käyttötarpeeseen sopivaksi. Räätälöidyt alustat saattavat olla ilmaisia ottaa käyttöön tai niissä on lisenssimaksu, joka antaa oikeuden lähdekoodin vapaaseen muokkaamiseen.

Magento

Magento on yhdysvaltalainen verkkokauppa-alusta, jonka omistaa Adobe. Magento on suunnattu suurille verkkokaupoille, joiden liikevaihto on miljoonia vuodessa. Magento-kauppaan voi asentaa laajennuksia Magenton omasta markkinapaikasta tai niitä voi kehittää vapaasti itse. Magenton voi ottaa käyttöön ilmaiseksi, mutta tarjolla on myös kymmeniä tuhansia maksava Enterprise-lisenssi vaativammalle kauppiaalle.

Shuup

Shuup on suomalainen avoimen lähdekoodin alusta, joka on suunnattu kansainvälisille markkinoille. Shuupissa on laajat multivendor ja shop-in-shop toiminnallisuudet, ja se mahdollistaa räätälöityjen markkinapaikkojen teon yksinkertaisesti. Alustan käyttöönotto on ilmaista, mutta muutokset lähdekoodiin pitää jakaa yhteisön kanssa. Mikäli haluat pitää muutokset itselläsi, Shuup tarjoaa Enterprise-lisenssi -vaihtoehdon.

WooCommerce

WooCommerce toimii maailman suosituimman julkaisujärjestelmän, WordPress, toiminnallisuuksia hyödyntäen ja on näin ollen todella suosittu verkkokauppajärjestelmä. Käyttöönotto on ilmaista, mutta monet lisäominaisuudet maksavat erikseen.  

Prestashop

Prestashop on avoimen lähdekoodin alusta, jossa on hyvät ominaisuudet suomen markkinoille. Järjestelmä tukee suoraan shop-in-shop -toiminnallisuuksia.

Mikä alusta minulle sitten sopii?

Kuten huomaat, verkkokauppa-alustojen valinta vaatii paljon tietämystä. Suosittelemmekin aloittamaan alustoihin tutustumisen SaaS-alustoista ja siirtymään siitä räätälöidympään suuntaan. Näiden asioiden kanssa ei kuitenkaan kannata painia yksin ja suosittelemmekin ottamaan yhteyttä asiantuntevaan tahoon ja keskustelemaan tarpeet läpi. Oikean verkkokauppa-alustan valitseminen jo aikaisessa vaiheessa säästää sinulle tuhansia euroja myöhemmin. Mikäli tulet tekemään vain B2C / D2C -kauppaa, on järkevää lähteä liikkeelle SaaS-alustoista, ne on usein optimoitu äärimmäisen tehokkaaseen kuluttajakauppaan. B2B -puolen kaupankäynti vaatii usein räätälöintejä verkkokauppaan ja näin ollen räätälöity alusta voi olla oikea ratkaisu. 

Lemonsoft apunasi

Olemme Lemonsoftilla aloittaneet uuden tuotteen, LemonShopin, tarjoamisen asiakkaillemme. Kuten kaikki Lemonsoftin tuotteet, olemme tuotteistaneet LemonShopin käyttöönoton ja jatkuvan ylläpidon äärimmäisen yksinkertaiseksi sinulle. Lemonsoftilla olemme helpottaneet verkkokauppa-alustasi valintaa; Lemonsoft ERP -käyttäjänä saat valmiin, vahvasti integroidun verkkokaupan luonnolliseksi jatkeeksi nykyiselle liiketoiminnallesi. Mikäli kiinnostuit, tai verkkokaupan käyttöönotto askarruttaa, ole yhteydessä omaan Lemonsoft-myyjääsi.

Lisätietoa LemonShopista:

 

« takaisin lemon news etusivulle

Janne Tammi

Janne Tammi

Olen työskennellyt ohjelmistotuotannon eri rooleissa juniorikehittäjästä aina ylimpään johtoon saakka. Viimeiset 10 vuotta olen työskennellyt verkkokauppojen ja muiden verkkomyyntiin erikoistuneiden alustojen parissa. Rakastan ongelmanratkaisua ja tämän vuoksi yritystoimintaa tehostavien sisäisten ja ulkoisten ratkaisuiden toteuttaminen ja konsultointi ovat lähellä sydäntäni. Olen aina työskennellyt asiakaslähtöisesti, eikä mikään voitakaan tunnetta, kun ymmärtää asiakkaan tarpeen ja pystyy tarjoamaan ongelmaan tehokkaamman ratkaisun asiakkaalle täysin uuden näkökulman kautta.