Vaihde: 010 328 1000

Service Desk: 010 328 1010

Verkkokaupan hankintaprosessi

Julkaistu: 21.01.2020

Aiheet: . Blogi

« takaisin lemonnews etusivulle

Janne Tammi

Janne Tammi

Olen työskennellyt ohjelmistotuotannon eri rooleissa juniorikehittäjästä aina ylimpään johtoon saakka. Viimeiset 10 vuotta olen työskennellyt verkkokauppojen ja muiden verkkomyyntiin erikoistuneiden alustojen parissa. Rakastan ongelmanratkaisua ja tämän vuoksi yritystoimintaa tehostavien sisäisten ja ulkoisten ratkaisuiden toteuttaminen ja konsultointi ovat lähellä sydäntäni. Olen aina työskennellyt asiakaslähtöisesti, eikä mikään voitakaan tunnetta, kun ymmärtää asiakkaan tarpeen ja pystyy tarjoamaan ongelmaan tehokkaamman ratkaisun asiakkaalle täysin uuden näkökulman kautta.

Tilaa uutiskirje!

Tässä osassa käymme läpi toimittajan valintaa. Verkkokauppaprojektit viivästyvät kovin usein ja se johtuu usein siitä, että toimittaja saa tuotteen valmiiksi vasta kalkkiviivoilla, eikä kauppias ole synkronoinut sisäistä käyttöönottotyötä juuri tähän hetkeen. Lisäksi kovin usein käyttöönoton yhteydessä huomataan ongelmia, jotka olisi pitänyt huomata jo kauan sitten, kehityksen alkuaikoina tai jo määrittelyvaiheessa.

Toimittajan valinta

verkkokaupan valinta1Verkkokauppatoimittajaa valittaessa on äärimmäisen tärkeää, että toimittaja on kiinnostunut sinusta ja sinun liiketoiminnastasi. Verkkokauppatoimittajan pitää olla verkkokaupan ammattilainen; heidän pitää tietää asioita, joita sinä et voi tietää. Kun olet kuvannut toimittajalle liiketoimintasi, näyttänyt heille ensimmäisessä osassa luomasi myyntiprosessikuvauksen, asiakaskohderyhmäsi ja tuotteesi, pitää hänen pystyä tarjoamaan ratkaisu välittömästi. Toimittajan pitää myös pystyä sparraamaan käytäntöjäsi ja pyrkiä sovittamaan ne verkkokauppamaailmaan. Kärjistäen voidaan ajatella, että mikäli toimittaja on jokaisessa verkkokauppatoimintaan liittyvässä asiassa kanssasi samaa mieltä, on kyseinen toimittaja luultavasti väärä sinulle.

Mikäli jo ensimmäisen tapaamisen perusteella voit todeta, että toimittaja ei tuonut mitään lisäarvoa keskusteluihin, voit siirtyä seuraavaan toimittajaehdokkaaseen. Verkkokauppatoimittajan pitää nähdä verkkokauppa tapana kehittää ja kasvattaa liiketoimintaasi ja toimittajan pitää olla valmis tuomaan uusia ideoita ja näkökulmia verkkoliiketoimintasi parantamiseen heti ensimmäisestä tapaamisesta alkaen.

Mikäli käytössäsi on jo ERP-järjestelmä ja ERP-järjestelmässäsi on mahdollisuus verkkokauppalaajennukseen, on sen käyttöönotto ensisijaisesti suositeltavaa, koska siihen mietityt ominaisuudet on jo suoraan integroitu, eikä erillistä integrointiprojektia vaadita. Muussa tapauksessa verkkokaupan toimittajaksi kannattaakin valikoida taho, jolla on referenssejä alaltasi tai muuten vain laaja refrenssiverkosto. Verkkokaupoissa kokemus on kaiken A ja O, koska jokainen verkkokauppaprojekti on erilainen, jokainen kauppias tekee asiat eri tavalla tai ainakin haluaisi tehdä. Näin ollen tietyn pisteen jälkeen peruspalvelut eivät enää riitä, vaan tarvitaan räätälöity kauppa. Räätälöinti saattaa tulla kalliiksi myöhemmin, joten selvitä mahdolliset lisätyökustannukset jo ennen sopimuksen kirjoittamista.

Luota toimittajaasi

verkkokaupan valintaKun toimittaja on valikoitunut, on tärkeää muistaa koko verkkokauppaprojektin läpi, että he ovat verkkokaupan ammattilaisia ja he tietävät miten verkkokauppa toimii kokonaisuutena. Sinä tunnet parhaiten asiakaskuntasi ja ehkä jopa tason, jolla he käyttävät verkkopalvelua. Tiedät kuitenkin, miten oma myyntiprosessisi toimii ja miten sitä voitaisiin parantaa. Kun kaikki aina onnistuu ja koska ”Asiakas on aina oikeassa”, verkkokauppatoimittaja kyllä tekee ominaisuuden, jonka haluat, vaikka se olisi miten älytön. Kannattaakin kysyä toimittajalta, että ”onko tässä järkeä” ja ”miten muut tällä toimialalla ovat ratkaisseet tämän ongelman” tai ”mikä on normaali käytäntö”. Älä tyydy keskinkertaiseen.  

Alustan valinta

verkkokauppa-alustan valintaBlogisarjan edellisessä osassa kävimme läpi eri verkkokauppa-alustoja, mutta nyt on kuitenkin aika tehdä valinta. Mikäli koet, että verkkokauppatoiminta tulee olemaan liiketoimintasi ydin nyt tai tulevaisuudessa, suosittelemme avoimen lähdekoodin verkkokauppa-alustan käyttöönottoa tai alustan, joka tukee laajasti datan vientiä. Mikäli käytössäsi on ERP-järjestelmä tai mietit sellaisen käyttöönottoa, valitse alusta, jossa tämä integraatio on jo toteutettu. Mikäli alusta ei suoraan tue integraatiota ERP-alustaasi, on huomioitava, että ERP-integraatioprojektit maksavat tuhansia euroja ja kestävät kuukausia.  

Mikäli valitset avoimen lähdekoodin alustan, pidä sopimusteknisesti huolta siitä, että omistat sinulle tehdyn lähdekoodin; tämä mahdollistaa alustan siirtämisen sellaisenaan toiselle toimittajalle. Pidä myös huoli, että saat kaikki vaadittavat tekniset dokumentaatiot järjestelmän pystyttämisestä ja arkkitehtuurista.

Valitsitpa minkä alustan tahansa, huomioitavaa on, että sen pitäisi tukea tietojen vientiä mahdollisimman laajasti. Tämä mahdollistaa myyntidatan ja asiakasdatan viemisen ulos järjestelmästä toisiin järjestelmiin.

Tärkeä osa verkkokaupan toiminnallisuutta on automatisoitu SEO eli hakukoneoptimointi. Verkkokaupan pitää generoida sivukartta, sen pitää luoda jäsenneltyä tietoa automaattisesti. Tätä jäsenneltyä tietoa käytetään muun muassa Googlen hauissa tuotekorttien näyttöön. Alustan pitää myös sallia sivukohtaisen metatiedon muuttaminen.

Huom! Mikäli käytät omia kehittäjiä, saattaa verkkokauppatoimittaja pestä kätensä tuesta, joten mieti tarkkaan siirrytkö tähän malliin.

Verkkokaupan hankintaprosessi

Tämä osio ottaa enemmän kantaan räätälöityyn verkkokaupparatkaisuun, mutta osa tästä voi päteä myös SaaS-ratkaisuun.

verkkokaupan hankintaVerkkokauppaprojekteissa, kuten muissakin sovelluskehitysprojekteissa, aika-arvioiden antaminen on kaikkein haastavinta. Verkkokauppatoimittajat kartoittavatkin tarkkaan vaatimukset, joita sinulla on verkkokaupan osalta. Nämä tarvekartoitukset saattavat pureutua todella syvälle liiketoimintaasi ja niillä verkkokauppatoimittaja saa hyvän kuvan liiketoiminnastasi ja prosesseistasi. Kun tarpeet on kartoitettu, verkkokauppatoimittaja voi lähettää sinulle suuntaa-antavan tarjouksen. Mikäli vaadit räätälöidylle verkkokaupalle tiukan hinnan, tulee se aina olemaan yläkanttiin, koska kustannuksia on hirveän vaikea, ellei mahdoton, arvioida.

Kun pyydät tarjousta verkkokaupasta, pyri määrittelemään jo siihen mahdollisimman tarkasti mitä verkkokaupalta haluat; tämä säästää sinulta rahaa huomattavia määriä myöhemmässä vaiheessa. Mikäli suunnittelet isompaa kokonaisuutta, on se järkevää toteuttaa mm. konsultin kanssa.

Realistisesti, verkkokaupan hankintaprosessi menee seuraavalla tavalla:

  • Lähetät tarjouspyynnön
  • Verkkokauppatoimija lähettää tarjouksen
  • Verkkokauppatoimija valikoituu ja projekti alkaa
  • Julkaisupäivä lähenee
  • Verkkokauppatoimittaja toimittaa ensimmäisen version kaupasta sinulle
  • Verkkokaupasta puuttuu ”sovittu ominaisuus X” tai ”Ei tämä näin voi olla”
  • Julkaisupäivä siirtyy
  • Toista kohtia 6-7 10 kertaa
  • Kauppa julkaistaan kuukausia myöhässä

Olen nähnyt tämän toistuvan useissa projekteissa ja siitä oppineena olen todennut, että verkkokaupan myyminen ei ole vain tarjouspyyntöön vastaamista, eikä verkkokaupan ostaminen ole vain tarjouspyynnön tekemistä ja tuotteen saamista avaimet käteen.

Verkkokauppa on lähtökohtaisesti niin laaja projekti, että se, kuten muutkin liiketoimintakeskeiset tuotteet, räätälöidään sinulle sopivaksi. Verkkokauppatoimittajalta onkin heti tarjousta pyydettäessä hyvä pyytää pääsy demoympäristöön, johon voit tutustua omaehtoisesti tai esimerkiksi konsultin avustuksella. Jokaiselta tarjouksen toimittaneelta on hyvä saada henkilökohtainen demosessio, jossa käyt läpi tarjottavan verkkokauppa-alustan ja miten se toimii. On tärkeää, että tässä demossa kysyt kaikki mahdolliset kysymykset, sekä pyydät toimittajaa näyttämään miten vaaditut toiminnallisuudet toimivat käytännössä. Ellei kyseessä ole täysin päivänselvä asia, älä hyväksy pelkkää ”kyllä onnistuu” vastaukseksi, koska sen taakse saattaa piiloutua räätälöity ominaisuus.  Demon jälkeen voit tutustua demoympäristöön uudestaan ja katsoa onko näkemyksesi alustan osalta muuttunut.

Lyhyesti

Vaikka monet näistä asioista ovatkin itsestään selviä, kovin usein projektit menevät silti vikaan.

  • Pyydä läpinäkyvä pääsy projektiin
    - Sinun on tiedettävä mitä on työn alla ja mitä ominaisuuksia on toteutettu

  • Sovi viikoittaiset yhteenvedot toimittajan kanssa
    - Tässä käydään läpi mahdollisia haasteita ja onnistumisia

  • Käytä aktiivisesti kehitysympäristöä ja testaa valmistuneet ominaisuudet välittömästi
    -Tällä vältät viivästymisiä projektin loppuvaiheessa

  • Ilmoita ongelmista ja bugeista välittömästi toimittajalle ja seuraa niiden ratkaisua

  • Pidä kiinni aikatauluista

Huom! Kun myyjä sanoo demossa, että ”kyllä tämä voidaan muokata toimimaan haluamallasi tavalla”, muista aina kysyä että

  • Onko kyseessä alustan perusominaisuus?
  • Mitä ominaisuus maksaa?
  • Sisältyykö se projektin kustannuksiin?
  • Onko ominaisuus valmiina julkaisupäivänä?

Muuta verkkokaupan hankintaan liittyvää

Verkkokauppa on riippuvainen kolmansien osapuolien palveluista. Näitä palveluita ovat muun muassa maksutavat ja toimitustavat. Kauppiaana sinun on tehtävä sopimukset näiden kolmansien osapuolien kanssa. Nämä sopimukset olisi hyvä tehdä jo hyvissä ajoin ennen kaupan valmistumista, jotta ne ovat käytössä välittömästi julkaisupäivänä. Maksutapapalvelun tarjoajia on Suomessa useita. Esimerkiksi LemonShop integroituu suoraan PayTrail-nimiseen palveluntarjoajaan, joka tarjoaa markkinoiden kattavimman verkkomaksupalvelun. Toimitustapojen puolelta LemonShop integroituu Unifaun -palveluun, jonka taustalta löytyy laaja valikoima eri kuljetusliikkeitä. Valikoiman laajuus ja käyttöönoton helppous onkin meille Lemonsoftilla tärkeää, koska mielestämme kaupan pitää palvella kuluttajatottumuksia mahdollisimman laajasti.

Lemonsoft apunasi

Olemme Lemonsoftilla aloittaneet uuden tuotteen, LemonShopin, tarjoamisen asiakkaillemme. Kuten kaikki Lemonsoftin tuotteet, olemme tuotteistaneet LemonShopin käyttöönoton ja jatkuvan ylläpidon äärimmäisen yksinkertaiseksi sinulle. LemonShop on vahvasti integroitu Lemonsoft ERP -järjestelmään, jolloin se toimii luonnollisena jatkeena liiketoiminnallesi. Mikäli kiinnostuit, tai verkkokaupan käyttöönotto askarruttaa, ole yhteydessä omaan Lemonsoft-myyjääsi.

Lisätietoa LemonShopista:



Oletko hankkimassa ensimmäistä toiminnanohjausjärjestelmää? Kenties vaihtamassa vanhaa uuteen ja ehompaan?

Jätä yhteydenottopyyntö, niin otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian.

Ota yhteyttä

« takaisin lemon news etusivulle

Janne Tammi

Janne Tammi

Olen työskennellyt ohjelmistotuotannon eri rooleissa juniorikehittäjästä aina ylimpään johtoon saakka. Viimeiset 10 vuotta olen työskennellyt verkkokauppojen ja muiden verkkomyyntiin erikoistuneiden alustojen parissa. Rakastan ongelmanratkaisua ja tämän vuoksi yritystoimintaa tehostavien sisäisten ja ulkoisten ratkaisuiden toteuttaminen ja konsultointi ovat lähellä sydäntäni. Olen aina työskennellyt asiakaslähtöisesti, eikä mikään voitakaan tunnetta, kun ymmärtää asiakkaan tarpeen ja pystyy tarjoamaan ongelmaan tehokkaamman ratkaisun asiakkaalle täysin uuden näkökulman kautta.

Tilaa uutiskirje!